انتخابات فدراسیون فوتبال برگزار می‌شود

حقوق_ورزشی , امید_نوید , کمیته_انضباطی , انتخابات_ریاست_فدراسیون_فوتبال , میر_شاد_ماجدی , مهدی_تاج , omid_navid

انتخابات فدراسیون فوتبال برگزار می‌شود

در جلسه فوری هیات رییسه، تصمیم بر این گرفته شد که مجمع انتخاباتی ریاست فدراسیون فوتبال برگزار شود.  پس از اعلام خبر لغو انتخابات هشتم شهریور با تصمیم دبیرکل فدراسیون، اعضای هیات رییسه مقرر کردند بر اساس موعد مقرر و طبق برنامه اعلام شده مجمع انتخاباتی ساعت ٩ صبح روز سه شنبه هشتم شهریور برگزار شود. این در حالی بود که پیش از این حسن کامرانی‌فر خبر از لغو این مجمع انتخاباتی داده بود.

کدهای اخلاقی فیفا برای انتخابات رعایت نشده بود/ کمیته بدوی به نامه فیفا جواب نداد

دبیرکل فدراسیون فوتبال می‌گوید که دلیل لغو مجمع انتخاباتی این فدراسیون، رعایت نشدن کدهای اخلاقی فیفا و این فدراسیون بود. حسن کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال درباره لغو مجمع انتخاباتی ریاست این فدراسیون اظهار کرد: نامه‌های زیادی به فدراسیون فوتبال آمده بود که به آن‌ها توجه نمی‌شد که کدهای اخلاقی فیفا در آن ذکر شده بود. آخرین نامه‌ای که در ساعت یک بعدازظهر روز دوشنبه به فدراسیون آمد، ما آن را در اختیار کمیته بدوی گذاشتیم و تا ساعت ۱۰ شب هم منتظر پاسخ بودیم اما کمیته بدوی بدون این که به آن پاسخی دهند، فدراسیون را ترک کردند.

در اتفاقات پیش از انتخابات، کدهای اخلاقی فدراسیون فوتبال و به خصوص فیفا رعایت نشده و به این نتیجه رسیدیم که انتخابات نباید برگزار شود. کمیته بدوی هم در این خصوص وظایفش را انجام نداد و به زودی تاریخ جدید مجمع انتخاباتی را اعلام خواهیم کرد. این تصمیم به نفع فوتبال و جامعه ورزش خواهد یود و تاریخ جدید را سریعاً اعلام خواهیم کرد.

کامرانی‌فر در خصوص این که آیا برگزار نشدن مجمع انتخاباتی باعث تعلیق فوتبال ایران می‌شود یا خیر، توضیح داد: برگزار نشدن این مجمع و انتخابات هیچ اتفاق بدی را برای فوتبال ایران رقم نخواهد زد و تعلیقی در کار نخواهد بود. همچنین ما در اولین فرصت تمامی مستندات لازم در این خصوص را ارائه خواهیم کرد.

انتخابات کمیته ملی المپیک، رویکردها و پیامدها

رئیس انجمن ورزشی نویسان ایران رویکردها و پیامدهای انتخابات کمیته ملی المپیک را نقد کرد. در این یادداشت به قلم عبدالحمید احمدی رئیس انجمن ورزشی نوسان ایران آمده است: انتخابات کمیته ملی المپیک با همه فراز و نشیب ها و کش و قوس هایی که در طی یک سال و چندماه گذشته شاهد آن بودیم و تعویق‌هایی که هربار به علتی برای برگزاری آن ایجاد شد روز یکشنبه ۶ شهریور و علیرغم شائبه ها و شایعاتی که دال بر عدم برگزاری انتخابات تا ساعت پایانی قبل از مجمع وجود داشت، با حضور نمایندگانی از شورای المپیک آسیا و جمع ٥٥ نفری اعضای حاضر مجمع در یک فضای کاملا جدی و رقابتی به سرانجام رسید و رییس و نواب رییس و اعضای هیات اجرایی جدید برای چهار سال آینده سکان این رکن مهم و تاثیرگذار ورزش در عرصه ملی و بین المللی را بدست گرفتند.

در این باره ذکر چند نکته ضروری بنظر میرسد؛

– دلایل مختلفی دست به دست هم داد که شاید برای نخستین بار مجمع شاهد یک رقابت بسیار جدی و نزدیک در انتخاب رییس کمیته باشد. حضور محمود خسروی وفا به عنوان یک مدیر قدیمی و شناخته شده ورزش کشور و مهدی علی نژاد از مدیران جوان با سابقه اجرایی موفق در فدراسیون ووشو و دو سال معاونت ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان عملا یک فضای دوقطبی را در پیش روی اعضای مجمع ایجاد کرد و مطابق فضای معمول رقابت های انتخاباتی شرایط به گونه ای پیش رفت که داغی تنور این رقابت تا زمان مجمع و رای گیری به اوج خود برسد و براساس پیش بینی ها نتیجه به رای گیری دور دوم موکول و دراین دور هم شانه به شانه تا عدد بیست و هفت پیش برود و تنها با اختلاف یک رای، خسروی وفا به جایگاه ریاست برسد. طبعا جزئیات و جوانب مختلف این نتیجه نیاز به تفسیر و تحلیل دقیق دارد اما مهم تر از آن انعکاس این رقابت جدی در مجامع بین المللی و به ویژه کمیته بین المللی المپیک و شورای المپیک آسیا است که نمایندگان خارجی حاضر در مجمع دیدند که فضای رقابتی در مجامع انتخاباتی ورزش ایران تا چه حد جدی و بدون تعارف است و در عمل با هیچکدام از کشورهای منطقه قابل مقایسه نیست و مطمئنا آن چه در مجمع کمیته المپیک با رعایت همه چارچوب های اخلاق حرفه ای از سوی مدیریت مجمع و کاندیداها شاهد آن بودیم در مجموع به اعتبار ورزشی ایران بسیار افزود.

– انتخاب حاج محمود خسری وفا با شخصیت ویژه و منحصر به فرد خود که سالیانی است در مدیریت ورزش کشور و به ویژه در حوزه ورزش جانبازان و معلولین و کمیته ملی پارالمپیک منشاء خدمات موثری در توسعه ورزش بوده است و در دوره های مختلف نیز در جایگاه نایب رییس کمیته ملی المپیک حضور فعالی داشته می تواند نویدبخش ادامه روند روبه رشد در ورزش قهرمانی کشور و به ویژه حضور موفق ورزشکاران ایران در بازی های آسیایی و المپیک باشد. بدیهی است با شرایط این روزهای ورزش ایران و تهدیدها و موانع داخلی و خارجی پیش روی آن و البته نگاه همیشه مثبت خسروی وفا به حل مشکلات و روحیه تعامل وی با مدیران فدراسیون ها و همه بخش های ورزش کشور و به ویژه وزارت ورزش و جوانان پیش بینی موفقیت وی در این جایگاه نیز چندان دشوار بنظر نمی رسد.

– آن چه در انتخاب سایر پست ها و عناوین هیات اجرایی شامل نواب رییس و اعضای هیات اجرایی نیز شاهد آن بودیم بازهم حاکی از یک رقابت جدی و تمام عیار بود که نشان از دقت و حساسیت اعضای مجمع در نوشتن آراء برای نامزدهای مربوطه داشت. نکته قابل تامل در این بخش نیز تغییر کامل نواب رییس و اعضای هیات اجرایی نسبت به دوره قبل بود که می تواند پیام های روشنی برای اعضای منتخب که ترکیبی از مدیران خوشنام و مجرب و جوان ورزش کشورند  از سوی اعضای مجمع داشته باشد.

– برگزاری مجمع انتخاباتی کمیته المپیک در ششم شهریور خط پایان یک دوره مدیریتی موفق و متفاوت نسبت به دوره های قبلی بوده است و بدون شک دوره اخیر مدیریت کمیته المپیک با حضور موثر و معنادار دکتر صالحی امیری را می توان یکی از موفق ترین دوره ها در ابعاد مدیریتی و کسب نتایج و دستاوردها در عرصه های بین المللی و ملی قلمداد کرد. حضور دکتر صالحی امیری در کمیته ملی المپیک علاوه برایجاد فضای وفاق و همدلی و اخلاق مداری و مقابله با هرگونه حاشیه پردازی و اختلافات مخرب، توانست منشاء  ایجاد فرصت ها و موقعیت های جدید و ایده های خلاقانه و نو در ورزش کشور از جمله ایجاد و تاسیس موزه ملی ورزش ایران به عنوان یک آرزو و خواسته چهل سال اخیر جامعه ورزش، مستندسازی ورزش ایران در پروژه تاریخ شفاهی ورزش، تجهیز و گسترش آکادمی ملی المپیک، ارتقاء بودجه و اعتبار مالی کمیته در جهت حمایت از فدراسیون ها، و توسعه دیپلماسی ورزشی با رویکرد ارتقاء جایگاه ورزش ایران در مجامع بین المللی و مقابله با تهدیدات این عرصه و صدها اقدام موثر دیگر در توسعه ورزش در ابعاد همگانی، قهرمانی، و فرهنگی  باشد که بدون شک راه را برای آینده ورزش بسیار هموار کرده است. همچنین به کارنامه دکتر صالحی امیری باید به تلاش مستمر و موفق وی در خارج نمودن ورزش قهرمانی از نگاه تک بعدی و اصالت سکو و مدال بدون توجه به ارزش های انسانی و جلب توجه جامعه ورزش به ابعاد فرهنگی و اجتماعی ورزش در کنار ابعاد فنی و قهرمانی اشاره داشت که توانست افق های امیدوارکننده ای را به ویژه در ترویج و تحکیم فرهنگ پهلوانی و فضایل اخلاقی و ماندگار کردن نام قهرمانان و پهلوانان ورزش ترسیم کند.

– و نکته پایانی آن که انتظار جامعه و مردم و به ویژه ورزشکاران و اهالی ورزش از رییس و اعضای منتخب هیات اجرایی استمرار حرکت در مسیر موفق طی شده و گشودن راههای جدید برای به فعلیت رساندن همه ظرفیت ها و قابلیت های ورزش ایران مطابق با اهداف و وظایف کمیته ملی المپیک برای چهارسال آینده خواهد بود و طبعا پاسخگویی به این امید و نگاه روشن با یک کار برنامه ریزی شده و هماهنگ از سوی هیات اجرایی و البته با حمایت های وزارت ورزش و جوانان و مجموعه دولت و حاکمیت دور از دسترس نخواهد بود.

منبع: ایسنا

 

موسسه حقوقی امیدنوید اولین مرجع رسیدگی به مسائل ورزشی در ایران

با مشاوره به ورزشکاران، مربیان و باشگاه ها از حقوق آنان دفاع می نماید

و شما را با اساتید برجسته و تخصصی حوزه حقوق ورزشی آگاه می نماید