ورزش سنگین برای کودکان در تعارض با حقوق کودک

ورزش سنگین برای کودکان در تعارض با حقوق کودک

بازی و ورزش یکی از عوامل مؤثر در رشد جسمانی، اجتماعی، ذهنی و عاطفی کودک است و انجام ورزش مناسب، برای هر سن ضروری است. کودکان پیش از بلوغ، نیازهای روانی و تمرینی ویژه‌ای دارند؛ این گروه از کودکان به طرز فزاینده‌ای در ورزش‌های سازمان یافته شرکت می‌کنند و کودکانی که در ورزش‌های متعدد و متفاوت در طول هفته و در طول سال حضور دارند، ممکن است دارای الگوی آسیب‌دیدگی کمی متفاوت با کودکانی که در بازی‌ها به طور آزاد شرکت می‌کنند، باشند.

به هر حال کودکانی که شروع به شرکت در یک یا چند ورزش ویژه می‌کنند چنانچه آمادگی مناسبی نداشته باشند بیشتر در معرض خطر آسیب‌دیدگی قرار می‌گیرند. کودکان در این سن بیشتر علاقمند هستند که تفریح داشته باشند تا اینکه به پیروزی برسند. مربیان احتیاج به دانستن این مطلب دارند و نیاز است که تفاوت‌های بالقوه‌ای در مسابقات رقابتی کودکان ایجاد کنند و حس بازی کردن باید به طور قطع مورد تشویق قرار گرفته و خود مسابقه باید پیش از رقابت، مورد تاکید قرار گیرد.

راهنمایی‌های متعددی در مورد زمان و چگونگی شروع ورزش و فعالیت جسمانی وجود دارد و هیچ مدرکی دال بر این فرضیه وجود ندارد که فعالیت در کودکی به معنی بهبود سلامتی دوران کودکی یا سلامتی و آمادگی جسمانی او در بزرگسالی است.

آسیب‌های عضلانی-اسکلتی ناشی از کار مفرط، اغلب در کودکانی که به طور شدید در یک ورزش شرکت می‌کنند نسبت به کودکانی که در فعالیت‌های متفاوت با شدت کمتری شرکت دارند، بیشتر است زیرا استخوان‌های بدن در این سنین هنوز کاملا رشد نکرده‌اند و ورزش‌های سنگین، فشار زیادی به کودکان وارد می‌کند.

یک گروه تحقیقی دریافته‌اند که ورزشکاران نخبه قبل از بلوغ، آسیب‌پذیری کمتری نسبت به همتای غیر نخبه خود داشتند و این امر ممکن است حاکی از این باشد که گروه اول به طور ژنتیکی از آمادگی شرکت در تمرینات شدید در ورزش انتخابی‌شان برخوردار بوده‌اند.

بر اساس نظر متخصصان بهتر است کودکانی که قبل از بلوغ تصمیم دارند در یک ورزش سازمان یافته شرکت کنند، در فعالیت‌های متنوع شرکت کرده که از آن لذت ببرند و شرکت در یک ورزش ویژه مانند بوکس، وزنه‌برداری و کشتی را به بعد از دوران بلوغ موکول کنند چرا که اقدام زودهنگام به فعالیت‌های حرفه‌ای در سنین پایین باعث عدم موفقیت کودک در تداوم فعالیت ورزشی می‌شود اما در آن دسته از ورزش‌ها که به حرکات ماهرانه پیچیده و انعطاف‌پذیری زیاد نیاز دارند، مانند ژیمناستیک، شیرجه و… لازم است ورزشکاران، تخصصی شدن را از سنین پایین شروع کنند و مهارت‌های لازم را فرا گیرند.به قلم حیدریان

 

موسسه حقوقی امیدنوید اولین مرجع رسیدگی به مسائل ورزشی در ایران

با مشاوره به ورزشکاران، مربیان و باشگاه ها از حقوق آنان دفاع می نماید

و شما را با اساتید برجسته و تخصصی حوزه حقوق ورزشی آگاه می نماید