تخلف در تخلف با ثبت‌نام غیرقانونی!

تخلف_در_تخلف , ثبت_نام_غیر_قانونی , مهدی_نصیرزاده , هیئت_اجرایی_کمیته_ملی_المپیک , حقوق_ورزشی امید-نوید , موسس_حقوقی_امید_نوید , omid_navid

تخلف در تخلف با ثبت‌نام غیرقانونی!

در شرایطی که حضور نصیرزاده به عنوان رییس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام (رییس هیات رییسه این فدراسیون) در هیات رییسه فدراسیون کشتی غیرقانونی است، وی به عنوان نماینده هیات رییسه فدراسیون کشتی در انتخابات کمیته ملی المپیک جهت عضویت در هیات اجرایی به صورت غیرقانونی، ثبت نام کرد.

 ‌ بر اساس ماده ۱۸ اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی، هیات رییسه بالاترین رکن اجرایی فدراسیون و از ترکیب اعضای مشخص تشکیل شده است. بر اساس بند ۱ این ماده، رییس فدراسیون همزمان به عنوان ریاست هیئت رییسه به شمار می‌رود؛ بنابراین مطابق بند ۱ ماده ۱۸ اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی، عبدالمهدی نصیرزاده به عنوان رییس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام به عنوان رییس هیات رییسه این فدراسیون محسوب می‌شود.

در تبصره ۱ این ماده آمده است: اعضای هیئت رییسه به صورت همزمان نمی‌توانند در سایر فدراسیون‌ها «مسئولیتی» داشته باشند. بنابراین از زمان ابلاغ اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران که به اواخر مردادماه سال گذشته بازمی‌گردد، حضور همزمان عضو هیات رییسه یک فدراسیون در سایر فدراسیون‌ها، غیرقانونی و بر خلاف اساسنامه است بنابراین طبق تبصره ۱ ماده ۱۸ اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی، حضور نصیرزاده به عنوان رییس هیات رییسه فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام در هیات رییسه فدراسیون کشتی غیرقانونی است.

پیش از این طبق اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی، فعالیت همزمان عبدالمهدی نصیرزاده به عنوان رییس فدراسیون بدنسازی و رییس سازمان لیگ فدراسیون کشتی غیرقانونی بود که در نهایت منجر به برکناری وی از ریاست سازمان لیگ فدراسیون کشتی شد اما پس از آن مجددا از سوی علیرضا دبیر، رییس فدراسیون کشتی به عنوان عضو هیات رییسه این فدراسیون منصوب شده و فعالیت وی در حال حاضر نیز در این سمت ممنوع و غیرقانونی است!

نکته قابل تامل اینکه حضور غیرقانونی نصیرزاده در هیات رییسه فدراسیون کشتی محرز و رسانه‌ای شده است اما کماکان به فعالیت خود در این سمت ادامه می‌دهد و اقدامی از سوی علیرضا دبیر به عنوان رییس فدراسیون کشتی و نیز وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی ورزش کشور جهت برکناری نصیرزاده صورت نگرفته است.

غیرقابل باورتر اینکه نصیرزاده که حضورش در هیات رییسه فدراسیون کشتی غیرقانونی است با استفاده از همین عنوان غیرقانونی در انتخابات کمیته ملی المپیک جهت تصدی پست هیات اجرایی ثبت نام کرده است که به طور حتم این اقدام نیز غیرقانونی تلقی می‌شود.

مشخص نیست که به چه علت در خصوص حضور غیرقانونی نصیرزاده در هیات رییسه فدراسیون کشتی شاهد سکوت و موضع انفعالی وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی ورزش کشور هستیم و هیچگونه اقدامی از سوی این وزارتخانه عریض و طویل در خصوص برخورد و جلوگیری از اقدامات غیرقانونی در فدراسیون‌های ورزشی که عدم پایبندی آن‌ها به قانون نیز محرز شده است، صورت نمی‌گیرد؛ در عین حال رویکرد علیرضا دبیر در خصوص عدم رعایت قانون و پایبندی به اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی نیز غیرقابل گذشت است و به طور کلی نه تنها حضور غیرقانونی نصیرزاده در هیات رییسه فدراسیون کشتی بلکه ثبت نام غیرقانونی وی در انتخابات کمیته ملی المپیک چیزی جز دهن کجی به قانون، اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی و وزارت ورزش و جوانان نیست!

واکنش نصیرزاده به حضور غیرقانونی، اساسنامه کشتی متفاوت است!

رییس فدراسیون پرورش اندام و عضو هیات رییسه فدراسیون کشتی گفت: اساسنامه فدراسیون کشتی متفاوت با اساسنامه فدراسیون های دیگر است و من و دبیر سوال کردیم و من با آگاهی ثبت نام کردم.

عبدالمهدی نصیرزاده پس از ثبت نام در انتخابات کمیته ملی المپیک بیان کرد: به نمایندگی از جامعه کشتی آمده‌ام و دوست داشتم علیرضا دبیر خودش بیاید. دبیر علی رغم توصیه وزیر و صالحی امیری و دعوت از او، گفت نیاز کشتی به من بیشتر است و در کشتی بیشتر می‌توانم کمک کنم. از این رو من آمدم و امیدوارم موجب تعالی ورزش کشور شوم.

او در مورد اینکه حضور شما در هیات رییسه فدراسیون کشتی غیرقانونی است و نمی‌توانید به طور همزمان در هیان رییسه دو فدراسیون حضور داشته باشید، گفت: اساسنامه کشتی با سایر فدراسیون‌ها متفاوت است. کشتی شرایط خاص خود را دارد. ابلاغ هیات رییسه را رییس فدراسیون می‌زند و دو اساسنامه متفاوت هستند.

عضو هیات رییسه فدراسیون کشتی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید با وجود این قانون، می‌توانید تایید صلاحیت شوید؟ گفت: ان‌شاءالله تایید صلاحیت می‌شوم. اگر نشوم خدا را شکر می‌کنم.

نصیرزاده در پاسخ به این پرسش که مشغله کاری شما زیاد است و ممکن است نتوانید در هر دو فدراسیون حضور موثری داشته باشید و تصمیم دارید از یکی از فدراسیون ها جدا شوید؟ تاکید کرد: این را شما می‌گویید. سوالات سخت نپرسید سوالات راحت بپرسید تا راحت جواب دهم! باید ببینیم اول توفیق خدمت نصیب چه کسی می شود. اگر اعضای مجمع رای دادند تلاش می‌کنم نماینده همه فدراسیون ها باشم و از حق همه دفاع کنم. کشتی و بدنسازی فرقی ندارد. چه کسانی که عضو مجمع هستند و چه کسانی که نیستند نماینده همه جامعه ورزش هستند. آمده ام از حق و حقوق ورزشکاران و جامعه ورزش دفاع کنم.

نصیرزاده در خصوص اینکه چرا خود علیرضا دبیر در انتخابات شرکت نکرده است، گفت: از خودش بپرسید. دوست داشتم دبیر بیاید. کشتی همیشه باری از دوش کاروان برداشته است و بیش از ۶۵ درصد مدال ها را در المپیک گرفته است و از این رو حق دارد که نماینده در هیات اجرایی داشته باشد. از دبیر خواستیم برای ریاست کمیته بیاید ولی خودش نخواست.

او در پاسخ به این سوال که در مجمع ۶ شهریور ماه چه کسی از طرف فدراسیون کشتی حاضر خواهد شد، گفت: در مجمع من حاضر می‌شوم.

نصیرزاده در پاسخ به این سوال که اگر تایید صلاحیت نشوید، علیرضا دبیر اعتراض خواهد کرد یا خیر؟ گفت: همه مقابل قانون سر تعظیم داریم ولی قبل از ثبت نام من و دبیر موضوعات را سوال و بررسی کردیم و با آگاهی اینجا هستم.

او در پاسخ به این سوال که اگر عضو هیئت اجرایی شوید اعتقادی به سفرهای مداوم با کاروان‌های ورزشی ایران دارید، تصریح کرد: کار، شغل و زندگی ما با ورزش گذشته و رک گو هستم ولی دوره عملکرد صالحی‌امیری فوق‌العاده بوده است. اگر صالحی‌امیری خوب عمل کرده هیئت اجرایی همراهی داشته که توانستند کمک کنند.

عضو هیئت رییسه فدراسیون در مورد اینکه دبیر، رییس فدراسیون کشتی نقد زیادی به عملکرد هیات اجرایی در این دوره داشته است، گفت: او دبیر است و من نصیرزاده. ما دو شخصیت مجزا هستیم و قرار نیست هر چه دبیر نقد دارد من هم داشته باشم‌. به کمیته ملی المپیک در چهار سال گذشته نمره قبولی می‌دهم.

او در مورد سفرهای غیرضروری مدیران ورزش گفت: به عنوان کارشناس و  مدیر ورزشی اعتقاد دارم بیش از اعزام مربی و سرپرست، جایگاه مدیر بالا دستی در سفرها ضرورت دارد. علاقه ای به سفر ندارم ولی اگر به دنبال اعتلای ورزش و کسب کرسی هستیم نیازمند سفر هستیم. کسی که همراه تیم می رود بدترین روزهای زندگی او است و اشک او در می‌آید و فکر نکنید لذت آور است. نصیرزاده در پاسخ به این سوال که اگر لذت آور نیست پس چرا به سفر می‌روند؟ گفت: از خودشان سوال کنید!

منبع: ایسنا ۱۴۰۱۰۵۱۹۱۳۷۱۲ و ۱۴۰۱۰۵۱۹۱۳۷۲۱

 

موسسه حقوقی امیدنوید اولین مرجع رسیدگی به مسائل ورزشی در ایران

با مشاوره به ورزشکاران، مربیان و باشگاه ها از حقوق آنان دفاع می نماید

و شما را با اساتید برجسته و تخصصی حوزه حقوق ورزشی آگاه می نماید