ثبت شکایت و طرح دعوا در دادگاه بین المللی ورزش

حقوق ورزشی

ثبت شکایت و طرح دعوا در دادگاه بین المللی ورزشی 

تلاش کردیم دراین مقاله شمارا با وکیل ورزشی، دادگاه داوری بین الملل ورزشی بصورت مختصر آشنا نمائیم، امیدواریم برای شما مخاطب گرانمایه مفید باشد. با توجه به بین المللی بودن ورزش از یک سو و اقتصادی بودن آن از سوی دیگر، وکیل بین الملل ورزشی انتظار دارد که حدوث اختلافات بین المللی ورزشی امری اجتناب ناپذیر باشد. در این راستا ممکن است دو فدراسیون ملی با یکدیگر یا دو ورزشکار با یکدیگر یا حتی کنفدراسیونی در برابر مرجع عالی جهانی خود دچار اختلاف گردد. سالانه تعداد قابل توجهی پرونده مطرح می گردد و اساسا دادگاه داوری ورزش بر این مبنا در در لوزان سوئیس تاسیس گردید تا پاسخی به انتظارات فوق باشد و رسیدگی های تخصصی را در این رابطه انجام نماید. که در این مقاله شما را بیشتر اشنا خواهیم کرد.

 

دعاوی ورزشی بین المللی

دعاوی بین المللی ورزشی شامل چه مواردی است، نظر به ارتباط عمیق تجارت و ورزش دعاوی مختلفی به کیفیت ذیل قابل طرح و حدوث می باشد:

اختلافات قراردادی کار نظیر اختلاف بازیکن، مربی با باشگاه یا فدراسیونها

اختلافات صرف قراردادی بین کارگزاران و ورزشکاران، اسپانسرها با باشگاها و…

اختلافات ناشی از تصمیمات فدراسیونها در خصوص ورزشکاران، مدیران و کنفدراسیونها

اختلافات ناشی از حق پخش تلویزیونی، استفاده از برندها و علائم تجاری و …

تخلفات قراردادی که با توافق طرفین حل و فصل را به مرجع داوری بین المللی ارجاع نمایند

 

مرجع رسیدگی به دعاوی بین الملل ورزشی

در کنار مراجع غیر قضایی و داوری در فدراسیونها و کنفدراسیون ها نظیر اتاق حل و فصل اختلافات فیفا و کمیته وضعیت بازیکنان فیفا، دادگاه داوری بسکتبال و … دادگاه داوری ورزش در لوزان سوییس مرجع عالی حل و فصل اختلافات ورزشی و تجاری بین المللی است. هزینه دادرسی در CAS، برای ایران ۶۵ هزار فرانک است.

 

روند رسیدگی به دعاوی بین الملل ورزشی

در توصیف اختصاری نحوه رسیدگی به دعاوی بین الملل ورزشی چنین تقسیم بندی را می توانیم داشته باشیم که به شرح ذیل اعلان می گردد:

مباحث انضباطی قابل طرح و رسیدگی در کمیته انضباطی فدراسیونهای متبوع

اختلافات قراردادی داخلی در کمیته های حقوقی فدراسیونهای متبوع

اختلاقات قراردادی بین المللی در کمیته های حقوقی فدراسیونهای بین المللی

تجدیدنظر از تصمیمات مراجع فوق الذکر در پاره ای از موارد قابل رسیدگی یا تجدیدنظر در دادگاه داوری ورزش است

همچنین شایان توجه است که دادگاه داوری ورزش از طریق داوری یا میانجیگری به حل و فصل اختلافات می پردازد

و دیگر موارد قابل طرح در این رابطه …

 

 ارتباط دعاوی ورزشی در تعامل با حقوق ورزشی

از نقطه نظر یک وکیل حرفه ای بین المللی ورزشی، ارتباط کاملا متقابلی بین این دو موضوع وجود دارد. همانطور که پیشتر اشاره شد نظر به نو پا بودن حقوق ورزشی حدوث برخی دعاوی موجب گسترش حقوق ورزشی شده است و در نقطه مقابل نیز در حالی حقوق ورزشی پاسخ مناسبی برای دعاوی ورزشی پیش بینی نموده است که در سایر علم حقوق چنین دیدگاهی وجود ندارد.

 

دعاوی بین الملل ورزشی  در رابطه با مقررات و قراردادها

پاسخگویی متناسب و حرفه ای به دعاوی بین الملل ورزشی نیازمند آشنایی با مقررات بین المللی و قراردادهای مربوطه هستند. همسو با این لزوم، وکیل ورزشی هست می داند در بسیاری از موارد مقررات مربوطه از استانداردهای ملی فراتر یا حتی متعارض است و بنابراین در جهت انجام امر بطور حرفه ای و دقیق تسلط به قوانین حاکم در هر کیس بطور جداگانه امری لازم و ضروری می باشد. بطور خاص می توان به ضرورت آکاهی از مقررات بین الملل خصوصی کشور سوییس در کنار قانون تعهدات و حقوق مدنی سوییس اشاره نمود.

 

برگزاری سمینار های ورزشی در این زمینه

بسیار قابل توجه است که سالیانه کمیته های حقوقی هر یک از فدراسیونها با ارائه برخی از دعاوی مختومه نسبت به برگزاری سمینارهای مربوطه اقدام می نمایند. در حقیقت از این طریق نکات قابل توجه علمی و عملی به علاقمندان ارائه میگردد که در موارد آتی بسیار کاربردی و محل استناد قرار میگیرد. فدراسیون جهانی فوتبال و دادگاه داوری ورزش از آن جمله هستند. و در ایران موسسه حقوق ورزشی امید نوید به عنوان اولین مرجع رسیدگی به مسائل و چالش های ورزشی در ایران با برگذاری کارگاه و سمینار و دوره های ترمیک حقوق ورزشی برای وکلا، کارآموزان و مدیران ورزشی برگزار می نماید تا علاقه مندان به نحو مطلوب با این مهم پرکاربرد آشنا شوند و درنهایت بتوانند با دفاعیات مدلل و همراه با نگارش و ویراستاری لایحه حرفه ای از حقوق مول خویش دفاع نمایند.

 

دعاوی ترنسفر بازیکنان

یکی از محل های حدوث اختلافات، ناشی و متاثر از ترنسفر بازیکنان ورزشی است که در هریک از ورزش ها تابع مقررات خاص خود می باشد. بطور ویژه مقررات حاکم بر وضعیت و نقل و انتقالات بازیکنان مقررات محدود و بسیار تاثیر گذار است که همواره مورد نظر دکترین، وکلا و قضات این حوزه می باشد. مقررات مشابهی نیز در خصوص نقل و انتقالات بازیکنان ورزشهای دیگر وجود دارد که همواره آثار مالی قابل توجهی بدنبال داشته است.

 

حل و فصل دعاوی بین المللی ورزشی

یکی از پیشرفته ترین مقررات رسیدگی و حل و فصل اختلافات در صنعتهای متنوع، بی گمان متعلق به ورزش است. در حقیقت با محدود شدن دسترسی طرفین در بازار ورزشی، داوری و میانجیگری به عنوان شیوه های جایگزین حل و فصل اختلاف قابل ارائه توسط دیوان داوری ورزش، بسیار مترقی و پیشرفته است. از آنجاییکه اختلافات ورزش پاسخ و رسیدگی متناسب و متفاوتی را طلب می کنند دادگاه داوری ورزش این امکان متمایز را فراهم آورده است. رسیدگی های عمدتا ارزان، سریع با مکانیزم اجرایی قابل قبول همه و همه از ویژگی های این دادگاه است.

 

دعاوی بین المللی ورزشی و نقش وکیل ورزشی در دعاوی بین المللی ورزشی

یک وکیل متخصص در زمینه دعاوی حقوق بین الملل ورزشی کسی است که با اشراف به مقررات خاص و عام ورزش و بطور خاص مقررات قراردادی و تجاری بین الملل می کوشد تا به نحو شایسته و قانونی از هر یک از بازیگران عرصه ورزش و تجارت حمایت و حفاظت نماید. در حقیقت وکیل باید با تسلط به زبانهای خارجه، ضمن اشراف به مقررات قدرت تفسیر، تجزیه و تحلیل و نیز دفاع متناسب را دارا باشد تا بتوان وصف وکیل بین الملل ورزشی را به وی اعطا نمود. همچنین تسلط به مقررات تجاری و همچنین تسلط بر آیین نامه های حقوقی و مقررات CASدادگاه داوری ورزش به عنوان رکن اصلی این صنعت نیز امری ضروری می باشد.

وکیل ورزشی توانمند با دانش و هنر وکالت خود با جلب نظر دکترین و بهره مندی جامع و مبسوط به رویه گسترش عدالت و بسط حقوق بین الملل ورزشی به ایفای نقش میپردازد و از سوی دیگر با دفاع از ورزشکاران حرفه ای یا باشگاهها به رقابت سالم تر و قانونی تر اهتمام می ورزد.

 

آشنایی با وکیل ورزشی

وکیل دعاوی ورزشی در حقیقت شخصی است که با مهارت وکالت خود و کسب مدارج مرتبط با رشته حقوق بین الملل ورزشی نسبت به دفاع از حقوق بازیگران عرصه ورزش نظیر ورزشکاران، مربیان، فدراسیونها و فعالان تجاری در ورزش و اسپانسرها اقدام می نماید.

 

ویژگی های وکیل ورزشی

یک وکیل دعاوی ورزشی مجرب و متخصص کسی است که ضمن برخورداری از پروانه وکالت، بطور تخصصی رشته حقوق ورزشی را تحصیل نموده باشد و نظر به بین المللی بودن مقررات، تسلط به زبان های خارجه عمومی و تخصصی داشته باشد.

 

 ارتباط وکیل ورزشی با دعاوی بین المللی ورزشی

نقش یک وکیل ورزشی بیشتر جلوه می کند که می باید با بهره مندی از تخصص و تبحر خویش با دفاع مدبرانه از موکلین ورزشی در جامعه بین المللی نقش ارزشمند خود را ایفا نماید. همواره اختلافات و دعاوی ورزشی وجود دارد که اغلب آن ها از ضعف قراردادی ناشی می گردد، که در صورت بهره مندی از دانش و تخصص وکلای ورزشی و تنظیم قرارداد ورزشی بصورت دقیق با شرح وظایف و درج شروط و حدود مسئولیت قراردادی و تبین ضمانت اجرا های قراردادی اختلافاتی احتنالی را از پیش توسط وکیل ورزشی و متخصص نیاز سنجی مدیرت خواهد شد.

 

تنظیم مقررات و قراردادهای ورزشی

وکیل ورزشی معتقد است که نقش وی محدود به دعاوی و اختلافات حادثه نیست، چه بسیار مهمتر خواهد بود که وکیل بین الملی با تنظیم مقررات مدون و جامع مانع بروز اختلافات و ابهامات گردد یا در فروض دیگر با تنظیم قرارادهای واقع بینانه و موثر روابط طرفین در صنعت ورزش را کاربردی تر ساخته و به گردش مالی و پر سود این صنعت دوام و قوام بیشتری بدهد. بطور مثال با تنظیم قراردادی جدید منطبق با مقررات و استاندارداهای بین المللی و تضمین منافع بازیکنان و باشگاهها در دوران شیوع کرونا، آثار مثبتی در راستای اهداف پیش گفته ایجاد و برقرار می نماید، همچنین برگزاری کلاس های آنلاین و برخی مسابقات آنلاین و حفظ کتگوری ورزشکاران، مربیان و داوران آن رشته ورزشی خاص.

 

آگاهی وکیل ورزشی از قوانین روزبین المللی

تسلط یه بانک قوانین بین الملل ورزشی از خصیصه های وکیل مجرب بین الملل ورزشی است. در کنار لزوم به اشراف به این، نظر به بروز رسانی مقررات صنعت و تجارت ورزش و آثار شگرف آن برای افراد تحت شمول، دسترسی به بانک قوانین به عنوان ابزار کار یک وکیل بین المللی امری مهم است.

بطور مثال عدم اگاهی  یک ورزشکار به بروز رسانی شدنی مقررات ضد دوپینگ ممکن است اعتبار چندین ساله و حرفه وی را به پایان برساند. اما بهره مندی از دانش وکلای حرفه ای در این امور مزیتی است غیر قابل انکار.

 

حضور وکیل ورزشی در سمینار های بین المللی ورزشی

دوره حقوق ورزشی برخلاف بسیاری از کشورهای حتی در حال توسعه، همچنان در ایران فاقد رشته رسمی دانشگاهی است و در ایران موسسه حقوق ورزشی امید نوید به عنوان اولین مرجع رسیدگی به مسائل و چالش های ورزشی در ایران با برگذاری کارگاه و سمینار و دوره های ترمیک حقوق ورزشی برای وکلا، کارآموزان و مدیران ورزشی برگزار می نماید تا علاقه مندان به نحو مطلوب با این مهم پرکاربرد آشنا شوند و درنهایت بتوانند با دفاعیات مدلل و همراه با نگارش و ویراستاری لایحه حرفه ای از حقوق مول خویش دفاع نمایند.

قرارداد با باشگاه های خارجی

سالیانه تعداد زیادی نقل و انتقالات رخ می دهد که چنانجه با نظارت و رهنمودهای وکیل معتبر ورزشی و کارگزاران مربوطه و متبحر باشد قطعا با منافع حداکثری اشخاص حقیقی و باشگاههای انتقال دهنده خواهد بود. در یک انتقال به ظاهر ساده، حداقل پنج قرارداد ورزشی و بازرگانی منعقد می گردد که هر کدام واجد آثار برای افراد متعدد و متفاوتی خواهد بود. بنابراین اعمال دقت نظر و ظرایف حقوقی در این راستا امری است بسیار قابل توجه و تخصصی می باشد.

 

برسی ابعاد حقوق ورزشی با وکیل ورزشی

بدلیل در حال توسعه بودن مقرات ورزشی ممکن است پاره ای از مسائل حقوقی روز با ابهام یا خلا قانونی مواجه باشد. بنابراین و لزوم پاسخ سریع، صحیح و شفاف به این مهم نیازمند تحلیل وقایع توسط تحلیل گر مجرب و متخصص است. به عبارت دیگر وکیل بین الملل ورزشی در جایگاهی است که میتواند این مهم را بطور شایسته ایفا نماید.

 

داوری و میانجیگری وکیل ورزشی

امروزه شیوه های جایگزین حل و فصل اختلاف خارج از دادگاه فزونی یافته است. وکلای متخصص ورزشی در بسیاری از موارد با تغییر نقش از یک وکیل به داور یا میانجیگر نسبت به جلوگیری از طرح دعوی در محاکم و فرسایش های زمانی و مادی آن، اقدام می نمایند و طرفین اختلاف را از یک رسیدگی منصفانه تر، کم هزینه تر، سریعتر و کم خطر تر بهره مند می سازند. همچنین آرای صادره در این موارد، نظر به کنوانسیون نیویورک و سنگاپور همانند احکام دادگستری قابلیت اجرایی دارند. که در این راستا بطور متمرکز توسط وکلای موسسه حقوقی امید نوید وکیل ورزشی تهران و دیگر استانها می توانید اختلافات خود را برای داوری ورزشی و میانجیگری ورزشی از ما بخواهید و با توجه به شرایط کرونا می توانید با ثبت تیکت در سایت در کمترین زمان از بهترین خدمات توسط وکلای متخصص ورزشی بهره مند باشید.  با آرزوی موفقیت شما مخاطب گرانمایه، با ارائه خدمات حقوق ورزشی بصورت تخصصی در کنار شما هستیم.

 

موسسه حقوقی امیدنوید اولین مرجع رسیدگی به مسائل ورزشی در ایران

با مشاوره به ورزشکاران، مربیان و باشگاه ها از حقوق آنان دفاع می نماید

و شما را با اساتید برجسته و تخصصی از حقوق ورزشی آگاه می نماید