خانه نشینی رکابزنان در سال کسب سهمیه المپیک/ ایران از رقبای آسیایی جا ماند

حقوق+ورزشی , امید+نوید , موسسه+حقوقی+امید_نوید , مجید+ناصری , دوچرخه+سواری , کسب+سهمیه , بیانیه , omid+navid

خانه نشینی رکابزنان در سال کسب سهمیه المپیک/ ایران از رقبای آسیایی جا ماند

سرمربی سابق تیم ملی دوچرخه سواری گفت: از دست دادن فرصت حضور در مسابقات آسیایی برای کشوری مانند ایران که به راحتی هم نمی‌تواند سهمیه المپیک بگیرد،کار را سخت‌تر می‌کند.

مجید ناصری درباره اینکه دوچرخه سواری ایران برای آماده شدن جهت کسب سهمیه المپیک پاریس و مدال آوری در بازی‌های آسیایی هانگژو زمان زیادی را از دست داده است، بیان کرد: مسابقات سال ۲۰۲۳، اهمیت زیادی برای کسب سهمیه المپیک دارد و از دست دادن هر فرصتی برای کشوری مانند ما که به راحتی هم نمی‌تواند سهمیه بگیرد، کار را سخت‌تر می‌کند. حضور در مسابقات معتبر و برگزاری مسابقات بین المللی تنها فرصت دوچرخه سواران ما برای دریافت سهمیه المپیک پاریس است.

ناصری در مورد اینکه برنامه ریزی خاصی برای مدال آوری در بازی‌های آسیایی هانگژو دیده نمی‌شود، بیان کرد: بازی‌های آسیایی یک سال به تعویق افتاد و فکر نمی‌کنم که دوچرخه سواری ما برنامه ریزی خاصی را شروع کرده باشد. رقبای ما تلاش زیادی می‌کنند و برنامه ریزی بلند مدت دارند. در این شرایط اگر ما آمادگی قبلی خود را هم نتوانیم حفظ کنیم، کسب مدال سخت خواهد شد.

سرمربی سابق ایران در مورد اینکه با وجود تعویق یک ساله بازی‌های آسیایی، به نظر می‌رسد دوچرخه سواری ایران از این فرصت استفاده نکرده است، تصریح کرد: متاسفانه تجربه نشان داده است که ما در یکی، دو ماه آخر، کادرفنی را مشخص و اردوها را تشکیل می‌دهیم. عقب افتادن مسابقات نه تنها به نفع ما نیست بلکه  فاصله ما با حریفان را هم بیشتر می‌کند. حریفان ما قطعا با برنامه جلو رفته‌اند. در گذشته رقبای آسیایی کمتری داشتیم اما اکنون کشورهای نوپا در دوچرخه سواری نیز خطر ساز شده‌اند. فاصله ما با کشورهایی چون کره جنوبی، ژاپن و قزاقستان نزدیک بود اما در حال حاضر فاصله زیادی بین ما و آن کشورها افتاده است.

داور بین المللی ایران در مورد اینکه دوچرخه سواران ایران برخلاف دیگر کشورها بیشتر روزهای سال را در خانه مشغول تمرین هستند و حضور کمرنگی در مسابقات خارجی دارند، تاکید کرد: با برنامه ریزی باید باشگاه‌ها تشویق به تیم داری شوند. کمک می کند که ضعف های خود را بشناسند و به آمادگی نزدیک شوند و اما از این موضوع غفلت داشته ایم و دوچرخه سوصتی فراهم می کند تا رکابزنان ما بجای تمرین در خانه، در مسابقات مختلف شرکت و با حریفان جدال کنند. دوچرخه سواران ما مدت زمان زیادی است که در رویدادی شرکت نکرده‌اند و آخرین برنامه برای دوچرخه سواران، تور ایران – آذربایجان بوده است.

او در پاسخ به این پرسش که این انتظار هست که  انتخابات دوچرخه سواری در همان ۳۰ بهمن برگزار شود تا بالاخره فدراسیون از بلاتکلیفی در بیاید و فرصت برای برنامه‌ریزی بیشتر از این از دست نرود؟ گفت: به هر حال تکلیف مشخص شود، خوب است. البته اگر سال‌های گذشته را مرور کنید، حتی در زمانی که فدراسیون رییس داشت نیز باز هم همین رویه دنبال می‌شد و نگاه بلند مدت وجود نداشت. شاید دلیل اینکه من امروز به جای مربی‌گری، داوری می‌کنم این است که هیچ وقت برنامه دوساله را نتوانستم دنبال کنم. برنامه‌ها خیلی کوتاه مدت بود و در چند دوره فدراسیون همین رویه وجود داشت و باید تغییر اساسی صورت بگیرد. به نظر نمی‌رسد کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش نیز توجهی به این مسئله داشته باشند. برای المپیک و بازی‌های آسیایی چهار سال فرصت است و چه برنامه ریزی برای در چهار سال گذشته شده است؟  فکر می‌کنم در سایر رشته‌ها نیز کم و بیش این مشکل وجود دارد و استعداد واقعی ورزشکاران به ظهور نمی‌رسد. جای افسوس دارد که شاهد شکست تکراری در بازی‌های المپیک و بازی‌های آسیایی هستیم.

ناصری همچنین گفت: معتقدم ظرفیت کسب نتیجه در دوچرخه سواران ما وجود دارد و باید برنامه‌ریزی صحیحی برای همین مدت زمان باقی مانده انجام شود تا فرصت از دست نرود. نیاز به حمایت فنی و مالی است و هنوز می‌توان به کسب نتیجه امیدوار بود.

داور المپیکی ایران در پاسخ به این پرسش که چه مسابقاتی را قرار است قضاوت کند هم گفت: فدراسیون دوچرخه سواری ایران سه مسابقه بین المللی را ثبت کرده است که شامل تور ایران – آذربایجان، تور مرند و تور کندوان است و از طرف اتحادیه جهانی به عنوان سرداور و نماینده اتحادیه جهانی در این تورها انتخاب شده‌ام.

منبع: ایسنا ۱۴۰۱۱۰۲۴۱۶۳۴۲

 

موسسه حقوقی امیدنوید اولین مرجع رسیدگی به مسائل ورزشی در ایران

با مشاوره به ورزشکاران، مربیان و باشگاه ها از حقوق آنان دفاع می نماید

و شما را با اساتید برجسته و تخصصی حوزه حقوق ورزشی آگاه می نماید