قانون سرباز قهرمان

آیین نامه اجرایی قانون سرباز قهرمان

 

ماده ۱ ـ در این آیین ‌نامه عبارتهای زیر در معانی مشروح مربوط به‌کار می‌روند:

الف ـ سازمان‌: سازمان تربیت بدنی‌.

ب ـ ستاد کل‌: ستاد کل نیروهای مسلح‌.

پ ـ قانون‌: قانون سرباز قهرمان ـ مصوب ۱۳۷۶

ت ـ ناجا: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران‌.

ماده ۲ ـ کلیه کسانی که در زمان صلح از طرف فدراسیونهای ورزشی ‌به عضویت تیم‌های ملی پذیرفته می‌شوند و خدمت دوره ضرورت ‌را انجام نداده‌اند مشمول مفاد این آیین نامه می‌باشند.

ماده ۳ ـ سازمان‌، صورت اسامی مشمولان قانون را به همراه‌تصاویر دفترچه ‌های آماده به خدمت آنان به منظور هماهنگی لازم‌به ستاد کل ارسال می‌نماید.

ماده ۴ ـ ستاد کل حداکثر ظرف یک ماه نسبت به درخواست‌سازمان‌، بررسی و ضمن تعیین مرکز آموزش‌، صورت اسامی‌مشمولان را برای اعزام‌به ‌معاونت ‌وظیفه‌عمومی ‌ناجا ارسال ‌می‌نماید.

تبصره ـ کلیه مشمولان موضوع این آیین نامه از طریق معاونت‌وظیفه عمومی ناجا و با استفاده از اختیارات ماده (۲۷) آیین نامه‌اجرایی قانون خدمت وظیفه عمومی‌، موضوع تصویب‌نامه شماره‌مورخ ۱۵/۵/۱۳۶۴ به مرکز آموزش مشخص که توسط‌ستاد کل تعیین شده است اعزام می‌شوند.

ماده ۵ ـ چنانچه مشمولان موضوع این آیین نامه در حین دوره ‌آموزش نظامی و یا بعد از آن جهت سیر مراحل انتخاب برای تیم‌ملی به اردوی آمادگی تیم ملی و یا به طور مستقیم به تیم ملی‌دعوت شوند ، با درخواست سازمان و هماهنگی ستاد کل‌، در اختیار سازمان قرر خواهند گرفت‌.

ماده ۶ ـ سازمان موظف است قبل از اعزام مشمولان قانون به مراکزآموزشی‌، با ستاد نیروی آموزش دهنده هماهنگی و طبق توافق‌هزینه‌های مربوط را پرداخت نماید.

تبصره ـ هزینه‌های مذکور در این ماده به ازای هر نفر در طول دوره‌آموزش نظامی برابر ضوابط سایر موارد مشابه‌، توسط وزارت دفاع ‌و پشتیبانی نیروهای مسلح تعیین و اعلام می‌شود.

ماده ۷ ـ مشمولان این آیین نامه از کلیه حقوق و مزایای قانونی که‌برای پرسنل وظیفه در نظر گرفته شده یا تزیی‌ن پس در نظر گرفته‌شود بهره‌مند می‌شوند.

ماده ۸ ـ مشمولان این آیین نامه از نظر بیمه عمر و حوادث وخدمات درمانی مشمول قوانین و مقررات مربوط به نیروهای ‌مسلح می‌باشند.

ماده ۹ ـ مدت آموزش نظامی مقدماتی مشمولان قانون توسط‌نیروی آموزش دهنده برابر ضوابط مربوط تعیین می‌شود.

تبصره ۱ ـ مشمولانی که قبل از شروع خدمت‌، آموزش نظامی‌مقدماتی را در نیروهای مسلح گذرانده باشند با ارایه گواهی به مرکز آموزش‌، از آموزش نظامی معاف خواهند شد.

تبصره ۲ ـ نیروی آموزش دهنده مکلف است پس از پایان آموزش‌نظامی مقدماتی بلافاصله مشمولان این آیین نامه را به منظور ادامه ‌خدمت دوره ضرورت به سازمان معرفی و سازمان نیز موظف است‌تاریخ شروع به خدمت آنان را به مرکز آموزش‌دهنده اعلام نماید.

ماده ۱۰ ـ مشمولان این آیین نامه در دوران خدمت در تیم ملی به‌عنوان مأمور به خدمت در فدراسیونهای ورزشی انجام وظیفه ‌خواهند نمود و در مدت مأموریت حق فعالیت در هیچ باشگاه یاتیم ورزشی غیر نظامی‌، مگر با موافقت ستاد کل را نخواهند داشت‌.

ماده ۱۱ ـ سازمان موظف است تخلف مشمولان این آیین نامه را براساس آیین نامه انضباطی نیروهای مسلح به نیروهای مربوط‌اعلام نماید. نیروی مربوط حداکثر ظرف (۲) ماه نتیجه رسیدگی و اقدام لازم را به سازمان اعلام می‌نماید.

تبصره ۱ ـ مشمولان موضوع این آیین نامه از لحاظ انجام وظیفه‌مشخص در سازمان‌، تابع قوانین و مقررات سازمان خواهند بود.

تبصره ۲ ـ در صورتی که سازمان نتواند از افراد مشمول این آیین ‌نامه در تیمهای ملی استفاده نماید ، موظف است با هماهنگی ستادکل درخصوص بازگرداندن افراد یاد شده به سازمان مربوط اقدام کند.

ماده ۱۲ ـ سازمان مکلف است در صورت نیاز تیم‌های ورزشی‌نیروهای مسلح به مشمولان این آیین نامه جهت شرکت درمسابقات آسیایی یا جهانی مربوط به نیروهای مسلح (سیزم‌) ، آنان‌را برای شرکت در مسابقات در اختیار ستاد کل قرار دهد و ستاد کل ‌باید پس از پایان مسابقات آنان را به سازمان اعاده نماید.

ماده ۱۳ ـ مشمولان ماده (۶) این آیین نامه یا کسانی که دفترچه ‌آماده به خدمت نگرفته‌اند از شمول بند (۲) ماده (۱۸) قانون گذرنامه مصوب ۱۳۵۱ ـ مستثنا می‌باشند و تنها برای شرکت در ارودهایامادگی و مسابقات ورزشی اعلام شده از سوی سازمان مجاز به‌خروج از کشور می‌باشند.

تبصره ۱ ـ نمونه امضای مقام مسوول سازمان برای درخواست‌صدور مجوز خروج از کشور ، از طریق معاونت وظیفه عمومی ناجابه صورت کتبی از سازمان اخذ و به اداره کل گذرنامه معرفی‌می‌شود.

تبصره ۲ ـ اداره کل گذرنامه مکلف است اسامی مشمولان این ماده‌را که در اجرای این آیین نامه از سوی سازمان به منظور خروج ازکشور جهت آنان درخواست صدور گذرنامه شده است‌، به معاونت ‌وظیفه عمومی ناجا تنها جهت اطلاع اعلام نماید.

ماده ۱۴ ـ سازمان موظف است مشمولان این آیین نامه را در پایان‌دوره خدمت ضرورت برای دریافت کارت پایان خدمت به نیروی آموزش دهنده معرفی نماید.