آیا ژیمناستیک در کودکان باعث کوتاهی قد می‌شود؟

حقوق+ورزشی , امید+نوید , موسسه+حقوقی+امید_نوید , ژیمناستیک , مقاله+حقوق+ورزشی , کوتاهی+قد_صفحه+رشد , مدیریت+ورزش , IOC , حوادث+ورزشی , omid+navid
آیا ژیمناستیک در کودکان باعث کوتاهی قد می‌شود؟

تفکری در خصوص رشته ورزشی ژیمناستیک در جامعه رواج یافته و برخی بر این باور هستند که این رشته ورزشی باعث توقف رشد قد در کودکان می‌شود.

از ورزش همواره به عنوان یک محرک برای تحریک هورمون رشد در کودکان یاد می‌شود. اما برخی خانواده‌ها نگرانی‌های خاصی دارند که مبادا ورود فرزندشان از سنین خردسالی به یک ورزش علاوه بر تاثیرات مثبت فراوان، آسیب‌هایی را نیز به جسم او بزند، این باورها در مورد ژیمناستیک مخصوص در زمینه کوتاهی قد، بیشتر است.

ژیمناستیک باعث کوتاهی قد نمی‌شود

در رابطه با این موضوع دو طیف نظریه وجود دارد، برخی بر این باورند که ژیمناستیک در سنین کودکی در صورت سنگین بودن فعالیت باعث فشار آوردن روی صفحات رشد شده و در نهایت این مورد باعث کاهش رشد طولی افراد در آینده می‌شود،‌ اما در مقابل آن نظریه‌ای دیگر که می‌توان گفت نظریه‌ای غالب به حساب می‌آید مبنی بر این است که ورزش ژیمناستیک فعالیت متعادلی است که در صورت وارد شدن شدتی قابل قبول روی بدن افراد، نه تنها باعث کوتاه قدی نمی‌شود بلکه به عنوان یک محرک برای صفحات رشد عمل می‌کند.

عادل ولی‌پور که قهرمان سابق ژیمناستیک استان نیز می‌باشد، اظهارکرد: موفقیت افراد کوتاه قامت در ژیمناستیک باعث ترویج این باور غلط در جامعه شده است که “ژیمناستیک مانع رشد طولی می‌شود” و معتقدم حتی حرکات کششی و پرشی این رشته می‌تواند به عنوان محرکی برای صفحات رشدی کودکان تاثیر مثبتی بر روی رشد طولی افراد داشته باشد.

کوتاه قامتان در ژیمناستیک موفق‌تر می‌شوند

زلفی در پاسخ به این سوال که چه کسانی می‌توانند در ژیمناستیک موفق‌تر باشند؟ گفت: ورزش همواره و در هر شرایط برای افراد الزامی است و هر ورزش شاخصه‌های خاص خودش را دارد و از نگاه بیومکانیکی قد و قواره بلند به کار ژیمناستیک نمی‌آید و افراد کوتاه‌ قامت می‌توانند در این رشته ورزشی موفق‌تر باشند.

ولی‌پور در این خصوص تصریح کرد: هر رشته ورزشی نیازمندی های خودش را دارد و یک ژیمناست برای موفق بودن به چابکی و توان انفجاری بالا نیازمند است، که این ویژگی ها معمولا در افراد کوتاه قامت وجود دارد و افراد کوتاه قد در ژیمناستیک موفق تر هستند.

بهترین سن آغاز ژیمناستیک

ولی‌پور افزود: هدف فرد از فعالیت در این رشته ورزشی تعیین کننده سن آغاز این رشته ورزشی است، معمولاً سه یا چهار سالگی بهترین سن برای شروع فعالیت در ژیمناستیک است اما افرادی با استعداد بالا و با هدف قهرمانی می‌توانند از ۸ یا ۹ سالگی این رشته را آغاز کنند.

زلفی گفت: ژیمناستیک جزو رشته های پایه محسوب می‌شود و توصیه می‌کنم افراد حداقل در یک دوره از زندگی خود این ورزش را تجربه کنند چرا که این فعالیت در بحث چارچوب بدن و عضله‌سازی می‌تواند کارساز باشد و بهترین سن آغاز این رشته چهار سالگی است.

ژیمناستیک، گروه خونی O ورزش‌ها!

ولی‌پور ادامه داد: می‌توان ژیمناستیک را دروازه ورود به دنیای ورزش‌ها دانست، چرا که اکثر فاکتور های آمادگی جسمانی در این رشته تقویت می‌شود و فرد پس از فعالیت در ژیمناستیک می‌تواند با آمادگی بدنی بیشتر وارد سایر رشته های ورزشی شود.

ولی‌پور ژیمناستیک را به گروه خونی O تشبیه کرد و گفت: می‌توان از این رشته با آمادگی بیشتری راهی دیگر رشته‌های ورزشی شد اما نمی‌توان از دیگر رشته های ورزشی به ژیمناستیک آمد، و توصیه‌ام این است که افراد حتما در انتخاب باشگاهی که می‌خواهند در آن فعالیت داشته باشند، اطلاعات کافی کسب کنند و باشگاه مناسب و استانداردی را برای فعالیت انتخاب کنند. به قلم حمیدرضا زلفی

 

موسسه حقوقی امیدنوید اولین مرجع رسیدگی به مسائل ورزشی در ایران

با مشاوره به ورزشکاران، مربیان و باشگاه ها از حقوق آنان دفاع می نماید

و شما را با اساتید برجسته و تخصصی حوزه حقوق ورزشی آگاه می نماید