فرار رو به جلوی مدیران ورزشی و نگاه قانون

حقوق_ورزشی

فرار رو به جلوی مدیران ورزشی و نگاه قانون

«سندورم فرار رو به جلو» چیست و مبتلایان آن چه ویژگی‌هایی دارند؟

وقتی شخص یا گروهی، قادر به دفاع منطقی از عملکرد خود نباشند، با مغالطه و فرافکنی، اشتباهات خود را پنهان و وانمود می‌کنند در ثبات و موضع قدرت هستند.

در گام دوم علیه افراد یا سیستم‎هایی که خطای عملکرد آن‌ها را درک کرده‌اند، دست به کار می‌شوند. ابتدا سعی می‌کنند با سیستم‌های نقاد به نحوی کنار بیایند درغیر اینصورت با حربه‌های مختلف، آن سیستم‌ها را تضعیف می‌کنند. با این کار، شرایط بحرانی را مدیریت و خود را از مهلکه نجات می‌دهند. این دو گام را «فرار رو به جلو» می‌نامیم. این عبارت جدیدی نیست اما وقتی اینگونه عملکردها به یک عادت و بیماری سیستمی تبدیل می‌شود می‌توان نام «سندروم» را برای آن انتخاب کرد. (  به مجموعه ای از نشانه ها که بیماری خاصی را مشخص می‌کنند، سندورم گفته می‌شود ). سندرومی‎ها، گام سوم را حرفه‌ای‌تر برمی‌دارند. آنها پس از خرابکاری در یک پروژه، علاوه بر دو گام قبل، پروژه‌های جدید تعریف می‌کند تا بلکه با موفقیت در آن، پوششی برای شکست قبل داشته باشد.

گاهی این زنجیره ادامه پیدا می‌کند. پروژه بعد از پروژه و شکست پس از شکست و هدر دادن منابع سازمان، سندرومی‌ها آنقدر حرفه‌ای شده‌اند که به محض خرابکاری، کار دیگری انجام می‌دهند و صدای آن را بلند می‌کنند تا صداهای دیگر جرات مقابله با آن را نداشته باشند. آن‌ها در قبال چندین خرابکاری نهایتا به یک دست‌آورد می‌رسند (که معمولا کاذب و تبلیغاتی است) و آنقدر بزرگ جلوه‌اش می‌دهند تا دیگر در مورد قبلی‌ها، حرفی نباشد!

شناسایی ریسک ابتلا به سندورم فرار رو به جلو

۱- مدیران بی‌صلاحیت، آقازاده‌ها، ژن‌های نه چندان خوب، مدیران سفارشی و… استعداد زیادی برای ابتلا به این سندروم دارند.

۲- هرجا پروژه‌های هیجانی بود، خود را آماده یک «مدیر سندرومی» کنید.

۳- مدیرانی که برای هم نوشابه باز می‎کنند. گرچه این عبارت خیلی بازاری و خارج ازشئونات است، اما چیز بهتری برایش نیافتم. این مدیران خیلی سریع مجموعه خود را به یک مدیریت دو قطبی تبدیل می‌کنند. به این بهانه که بخشی از بار را من برداشته‌ام و بخشی را دوست عزیزتر از جانم!

در جلسات عمومی سازمان، به شدت از عملکرد یکدیگر حمایت و دفاع جانانه و تعریف و تمجید می‌کنند و نهایتا مثل فیلم‌های هندی که دو برادر بعد از سی سال همدیگر را دیده‌اند، هم را در آغوش می‌کشند! و خلاصه آنچنان فضای رمانتیکی خلق می‌کنند که از عهده هیچ کارگردان بالیوودی هم برنمی‌آید. به قلم علی ارسطوئی.

و شایان ذکر می باشد که هیچ فعل یا ترک فعلی از نگاه تیز بین قانون پنهان نخواهد ماند.

موسسه حقوقی امیدنوید اولین مرجع رسیدگی به مسائل ورزشی در ایران

با مشاوره به ورزشکاران، مربیان و باشگاه ها از حقوق آنان دفاع می نماید

و شما را با اساتید برجسته و تخصصی حوزه حقوق ورزشی آگاه می نماید