مسئولیت مربیان در دوپینگ وزنه برداران

حقوق+ورزشی , امید+نوید , موسسه+حقوقی+امید_نوید , مسئولیت+مربی , دوپینگ+وزنه+برداری , مدیریت+ورزش , IOC , حوادث+ورزشی , omid+navid

مسئولیت مربیان در دوپینگ وزنه برداران

با اجرای طرح جدید برای مربیان وزنه برداری پس از بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، مربیان نمی توانند بدون مجوز در این ورزش کار کنند و مسئولیت تخلفات دوپینگ ورزشکاران را نیز بر عهده خواهند داشت.

 به نقل از سایت inside the games، فدراسیون های ملی وزنه برداری ملزم به ثبت نام در این طرح هستند که به صورت آزمایشی در آخر هفته جاری در سوئد اجرایی شد و برای اولین بار در مسابقات قهرمانی اروپا در ارمنستان ماه آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

محمد جلود، رئیس فدراسیون جهانی وزنه برداری در گردهمایی بیش از ۷۰ مربی بین‌المللی در هالمشتاد سوئد گفت: مربیان باید درک کنند که در آینده اگر مشکلی در مورد دوپینگ وجود داشته باشد، نه تنها ورزشکار، بلکه خود آنها نیز مجازات خواهند شد. در واقع اگر مشکل دوپینگ وجود داشته باشد، می توانیم مجوز مربیگری این افراد را نیز پس بگیریم. این پروژه مجوز برای آینده روشن وزنه برداری است تا وزنه برداری بهتر شود.

جلود گفت که ورزشکاران خیلی تحت تاثیر مربیان خود در این رشته ورزشی هستند. نکته ای که توسط دبیر کل فدراسیون جهانی وزنه برداری یعنی آنتونیو اورسو  نیز تاکید شده است.

اورسو در سمیناری که در هالمشتاد برگزار شد، گفت: مسئولیت کل روند پیشرفت یک ورزشکار، نه تنها از نظر فنی، بلکه در حوزه انسانی نیز بر عهده مربی است. اگر می خواهید در آینده سرمایه گذاری کنید، باید مربیان خود را آموزش دهید و این همان کاری است که ما با مربیان انجام می دهیم و قصد پیشرفت آنها را در حوزه های مختلف داریم تا وزنه برداری بهتر شود و بتواند در مسیر رشد و توسعه بیشتر قرار گیرد.

اورسو در پاسخ به این سوال که آیا مربیان باید نقش بیشتری در وزنه برداری داشته باشند یا خیر گفت: این ایده خوبی است که یک نماینده مربی در هیئت اجرایی داشته باشیم و ما در مورد آن در آلبانی (در مسابقات قهرمانی جوانان جهان که از ۲۵ مارس آغاز می شود) صحبت خواهیم کرد. شاید بتوان در هیئت اجرایی فدراسیون جهانی وزنه برداری نیز یک مربی داشته باشیم.

طرح مجوز مربیگری توسط فدراسیون وزنه برداری اروپا در ماه های پیش رو مورد استفاده قرار خواهد گرفت. مربیان برای ثبت نام به حمایت فدراسیون های ملی خود نیاز دارند و زمانی که این طرح از سال ۲۰۲۵ عملیاتی شود تمام مربیان تحت پوشش آن قرار خواهند گرفت.

فدراسیون‌ها همچنین ملزم به ارائه جزئیات کامل مربیان خود در مسابقات قهرمانی کشور خواهند بود. طبق برنامه‌های فعلی، این مجوز هر چهار سال یک بار قابل تمدید خواهد بود و هر مربی که حمایت فدراسیون ملی خود را نداشته باشد، نمی‌تواند در وزنه‌برداری در سطح بین المللی کار کند.

کالین باکلی رئیس کمیته مربیان فدراسیون جهانی وزنه برداری در این زمینه افزود: در آینده مربیانی نخواهیم داشت که از ناکجاآباد ظاهر شوند و بتوانند در این رشته فعالیت کنند. این یک گام بسیار مهم برای فدراسیون‌های ملی است که بگویند مسئولیت دارند. ما نقش خود را در هدایت ورزش در مسیر جدیدی ایفا می‌کنیم.

برنامه مجوز مربیگری جدیدترین گام به سوی آینده ای بهتر در فدراسیون جهانی وزنه برداری است که از سوی کمیته بین المللی المپیک نیز تایید شده است.

منبع: ایسنا ۱۴۰۱۱۲۲۲۱۵۴۶۷

 

موسسه حقوقی امیدنوید اولین مرجع رسیدگی به مسائل ورزشی در ایران

با مشاوره به ورزشکاران، مربیان و باشگاه ها از حقوق آنان دفاع می نماید

و شما را با اساتید برجسته و تخصصی حوزه حقوق ورزشی آگاه می نماید