موضوع کارگران مورد توجه کاریکاتوریست‌ها

حقوق+ورزشی , امید+نوید , موسسه+حقوق+امید+نوید , جام+جهانی , کاریکاتور+ورزشی , کاریکاتوریست , omid+navid

موضوع کارگران مورد توجه کاریکاتوریست‌ها

کاریکاتور هنری است که اغلب از آن برای بیان نظرات و طرح انتقاد یا برای شوخ‌طبعی بصری در نشریات استفاده می‌شود. کاریکاتوریست‌ها عموما انتقادهای خود نسبت به موضوعات مختلف را با طرح‌هایی نشان می‌دهند که تقریبا برای همه قابل فهم است. «جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر» نیز یکی از رویدادهایی است که از چشمِ کاریکاتوریست‌ها پنهان نمانده و طرح‌هایی در این ارتباط خلق شده‌اند.

حالا که بیش از ۱۰ روز از پایان جام جهانی و برگزاری فینال گذشته است اما پرداختن به موضوعات مرتبط با جام جهانی همچنان ادامه دارد و در این مسیر کارگران و انتقادهایی که به قطر در قبال آنها مطرح شد، موضوع قالب این کاریکاتورهاست.

اما چرا موضوع کارگران انقدر برای کاریکاتوریست‌ها مهم شد؟

برگردیم به سال‌های بین ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲. لوک ورنیمن، کاریکاتوریست آلمانی با گذری به این سال‌ها اهمیت موضوع کارگران در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر را روشن کرده است: «حداقل ۶۵۰۰ کارگر مهاجر در طول ساخت استادیوم‌های جام‌جهانی در قطر بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲ جان خود را از دست دادند. از زمانی که قطر به‌عنوان کشورِ میزبان جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر معرفی شد، ساخت و ساز در این کشور سرعت قابل توجهی گرفت. کارگران مهاجر از هند، بنگلادش، نپال، پاکستان، سریلانکا در کنار استادیوم‌های فوتبال، همچنین جاده‌ها و حتی یک شهر کاملا جدید که میزبان فینال جام‌جهانی خواهد بود، به سختی مشغول به کار هستند.»
زک، هنرمندِ کاریکاتوریست فیلیپینی در طرحی که ۴ سپتامبر ۲۰۱۹ منتشر کرده، بار دیگر به موضوع کارگران اشاره کرده است: «۴ سپتامبر بود که قطر به‌عنوان کشور میزبان لوگوی جام‌جهانی ۲۰۲۲ را منتشر کرد. در پشت زرق و برق این میزبانی بیش از ۱۴۰۰ کارگر مهاجر در طولِ ساخت استادیوم‌های فوتبال جان خود را از دست داده‌اند. علی‌رغم وعده قطر برای بهبود شرایط کارگران، عفو بین‌الملل ادعا می‌کند که این شرایط هنوز محقق نشده است.» کارگران تنها موضوعی نیست که مورد توجه کاریکاتوریست‌ها قرار گرفته بلکه طرح‌هایی با موضوع تیم‌های فوتبال نیز خلق شده‌اند.

موسسه حقوقی امیدنوید اولین مرجع رسیدگی به مسائل ورزشی در ایران

با مشاوره به ورزشکاران، مربیان و باشگاه ها از حقوق آنان دفاع می نماید

و شما را با اساتید برجسته و تخصصی حوزه حقوق ورزشی آگاه می نماید