آیا کمیته ملی المپیک وارد چالش جدیدی شده است؟

حقوق_ورزشی

آیا کمیته ملی المپیک وارد چالش جدیدی شده است؟

ماجرای رای‌گیری درباره سرپرست‌ رویدادهای درجه ۲/ سهم خواهی‌ها شروع شد! اعضای هیات اجرایی برای انتخاب سرپرستی بازی‌های کشورهای اسلامی و آسیایی جوانان به جمع‌بندی نرسیدند و به نظر می‌رسد با این اتفاق کمیته ملی المپیک وارد یک چالش جدید شده است. در نشست هیات اجرایی کمیته ملی المپیک قرار بود سرپرستان بازی‌های آسیایی جوانان (اواخر آذر – اوایل دی ۱۴۰۱)  و کشورهای اسلامی (نیمه مرداد ۱۴۰۱) انتخاب شوند که این اتفاق با انتخابات انجام شده به نتیجه نرسید. برای انتخابات سرپرستان نام هادی ساعی، اصغر رحیمی، کیهانی و  کیکاوس سعیدی به عنوان گزینه مطرح بود و رای گیری بین اعضای هیات اجرایی انجام شد اما هیچ کدام از این نفرات نتوانستند تعداد آرای لازم هیات اجرایی راکسب کنند، از این رو انتخاب سرپرستان نهایی نشد، چون تعداد رای‌هایی که این افراد کسب کردند کمتر از حدنصاب بود.

ساعی برای سرپرستی کاروان بازی‌های کشورهای اسلامی از ۱۲ رای توانست ۵ رای کسب کند. رحیمی و کیهانی نیز برای سرپرستی بازی‌های آسیایی جوانان کاندیدا بودند که هر کدام ۴ رای آورند. کیکاوس سعیدی نیز هیچ رایی کسب نکرد. اکنون با این آرا مشخص نیست که رییس کمیته ملی المپیک این کاندیداها را برای سرپرستی کاروان‌های مذکور معرفی خواهد کرد یا اینکه در جلسه آتی درباره معرفی سرپرستان تصمیم‌گیری خواهند کرد.

به نظر می‌رسد چالش جدیدی که کمیته ملی المپیک با آن مواجه شده، این است که برخی از اعضای کمیته که عضو مجمع نیستند می‌خواهند سهمی در رویدادهای آتی داشته باشند تا از این طریق شانس خود را برای ماندن در دوره بعدی کمیته ملی المپیک نیز افزایش دهند. از این رو برخی‌ها به دنبال این هستند که نام‌شان برای خبره ورزشی در انتخابات کمیته، رد شود. برخی دیگر هم سرپرستی کاروان‌های آتی ورزشی را می خواهند.

این در حالی است که با توجه به وضعیت نامشخص شیوع کرونا و جهش‌های این ویروس، برگزاری این رویدادها در سال آینده قطعی نیست. از طرفی کمیته ملی المپیک انتخابات در پیش دارد و ممکن است تیم مدیریتی جدید بخواهد افرادی که خودش مد نظر دارد را به عنوان سرپرست تعیین کند.

بازی‌های کشورهای اسلامی و آسیایی جوانان نسبت به بازی های آسیایی ۲۰۲۲ از درجه اهمیت کمتری برخوردار هستند و ضرورتی ندارد از هم‌اکنون انتخاب سرپرستان آنها انجام شود. از طرفی ورزشکارانی به این رویدادها اعزام می‌شوند که در اردوهای آماده‌سازی تیم‌های ملی برای بازی های آسیایی حضور دارند و قطعا چالش جدی برای آماده‌سازی کاروان ایران برای حضور در این دو رویداد وجود ندارد، بنابراین عجله کمیته ملی المپیک برای انتخابات سرپرستان مشخص نیست. موضوعی که فقط از هم‌اکنون کمیته ملی المپیک را وارد چالش کرده است.

موسسه حقوقی امیدنوید اولین مرجع رسیدگی به مسائل ورزشی در ایران

با مشاوره به ورزشکاران، مربیان و باشگاه ها از حقوق آنان دفاع می نماید

و شما را با اساتید برجسته و تخصصی از حقوق ورزشی آگاه می نماید