نکاتی که در اردو باید رعایت کنیم و جهل به آن توجیه پذیر نمی باشد

حقوق_ورزشی, وکیل_ورزشی, نکات_بهداشتی_ورزشکاران, امید_نوید, موسسه_حقوقی_امید_نوید,

نکاتی که در اردو باید رعایت کنیم و جهل به آن توجیه پذیر نمی باشد

نیاز است که ورزشکاران در اردوهای تیم ملی به نکات بهداشتی فردی و عمومی به منظور جلوگیری از هر نوع بیماری توجه جدی داشته باشند. بسیاری از ورزشکاران در اردوهای آمادگی برای مسابقات بین المللی هستند و نیاز است که به مسائل بهداشتی توجه جدی داشته باشند و در این بین یکی از موارد بسیار مهم، بحث بیماری های پوستی است که در اردوها شیوع پیدا می کند. حتی در رشته های ورزشی که تماسی نیستند اما ورزشکاران در یک محیط زندگی می کنند، ممکن است وسایل به اشتراک گذاشته شود و عرق کنند.

 همچنین ممکن است برخی ورزشکاران لباس ها و تجهیزات خود را به خوبی و به دفعات کافی مورد شستشو قرار ندهند و اینگونه احتمال بروز بیماری های قارچی در آن ها افزایش پیدا می کند.

باید لوازم شخصی مورد استفاده به صورت مرتب شستشو شود و به صورت ویژه باید لباس های مورد استفاده در تمرینات مرتب شستشو و خشک شود. علاوه بر این موارد باید کفش در فضایی باز قرار داده شود، پاها هر روز مورد شستشو قرار گیرد و عرق پا خشک شود.

استحمام روزانه برای ورزشکارانی که روزانه تمرین می کنند حتما نیاز است، در صورت تمرین روزانه حتما باید به این مسئله توجه جدی داشت و اگر ضایعه پوستی پیدا کردند حتما باید با پزشک تیم در این زمینه مشورت و به وی اطلاع داده شود.

به طور مثال غذای مانده و یا زباله در اتاق های ورزشکاران باقی می ماند و این مسئله موجب آلودگی محیط می شود و به همین منظور حتما نیاز است که ورزشکاران به بهداشت فردی و عمومی توجه جدی داشته باشند تا خود و هم تیمی های آن ها دچار مشکل نشوند. به قلم لاله حکی

چه چیزی می‌توانید از بازی ذهنی ورزشکاران المپیک یاد بگیرید؟

 پرسش مهم این است که آیا مرور ذهنی و تجسم می‌تواند به ما در اعتماد به توانایی‌های خود در طول مسابقات کمک کند؟ به طور حتم ما چیزهای زیادی از ورزشکاران المپیک یاد می گیریم و جالب است بدانیم یک ورزشکار شرکت کننده در المپیک که با این موضوع موافق است می‌گوید برای اجرای مطلوب، باید به جای فکر زیاد در مورد عملکرد خود، به آن اعتماد کنید.

با «کریس کاپلر»، ‌ سوارکار المپیک در مورد آمادگی ذهنی برای پرش با اسب مصاحبه‌ای شده است. وی می‌گوید: استفاده مفیدی که می‌توان از بازی ذهن کرد این است که شما آماده هرچیزی هستید که در مسابقات بزرگ به سمت شما پرتاب شود.

آمادگی ذهنی او چند هفته قبل از مسابقه شروع می‌شود. کاپلر می خواهد برنامه‌ای مفصل داشته باشد که چگونه در این مسیرها بتازد و بیشتر آمادگی ذهنی او شامل مرور ذهنی این مسیرها است. اگر شما با مسابقات پرش آشنایی ندارید باید بدانید سوارکاران، موانع یا پرش‌های در مسیر و تعداد گام‌های اسب بین هر پرش را حفظ می‌کنند، بنابراین راه حل او برای یک واکنش مناسب در مسابقات، تجسم مسیر  است. کاپلر سوار کاری در مسیر را صدها بار در ذهن خود قبل از شروع عملکردش تکرار می کند و تا جایی پیش می‌رود که کاپلر از فلش‌کارت‌ها برای حفظ هر مانع یا پرش استفاده می‌کند و می گوید که به واکنش او در طول مسابقه کمک می‌کند.

کاپلر می‌گوید: من پرچین‌ها، تعداد گام‌ها و نوع پرش‌هایی که انجام خواهم داد را تجسم می کنم. آن‌قدر این عمل را تکرار می‌کنم تا احساس کنم دیگر در ذهنم ثبت شده باشد و از این رو، قبل از اینکه اسب سواری کنم، در ذهنم صدها بار این مسیر را سوارکاری کرده‌ام.

برخلاف خیلی از ورزشکاران دیگر، کاپلر کنترل کاملی بر تصاویر ذهنی خود دارد. در طول تجسم خود، او می خواهد که عملکرد ایده‌آل را برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار را بررسی کند.

وی می‌گوید: من به مسابقه می‌روم در حالی که مرور ذهنی‌ام همراه با نگرشی مثبت است. اگر آن طور که می‌خواهم و بر اساس برنامه‌ام پیش نرفت، سعی می‌کنم از غریزه و تجربه چندین ساله خود در سوارکاری استفاده کنم و تا جایی که می‌توانم با روحیه کاملا خوب در بازی شرکت کنم.

بنابراین اگر کاپلر با یک مانع درگیر شود، بر تجربیات و غریزه‌های خود تکیه می‌کند تا از این موانع بگذرد. وی می‌گوید: اگر لحظات سختی داشته باشم، تجربه چندین ساله سوارکاری، تمرین و مرور ذهنی من وارد عمل می‌شود و سعی می‌کنم با استفاده از آن، لحظات سخت را پشت سر بگذارم و از آنجا که رها کردم به مسیر برگردم.

چهار راه حل برای آمادگی ذهنی وجود دارد که : اول شامل بررسی و مطالعه کامل مسیر یا حریفان می‌شود تا بتوانید یک نقشه یا طرح ایجاد کنید.مورد دوم اینکه طرح موردنظر را تا اندازه‌ای در ذهن خود مرور کنید که به یک عادت همیشگی تبدیل شود، سومین راه حل اینکه در مسابقه، بر اساس طرحی که در ذهن خود دیده‌اید و حس کرده‌اید، عمل کنید و مرحله چهارم نیز به ایجاد سازگاری و تطابق مناسب در زمان لازم مربوط می‌شد و نیاز است که به غریزه‌های خود اعتماد کنید. بازنشر از ایسنا

نکات کلی بهداشت هنگام فعالیتهای ورزشی :

  • -پس از ورزش، جهت نظافت بدن، با آب گرم دوش بگیریم.
  • -سعی کنیم پس از تمرین و بازی، لباسهای ورزشی خود را شسته و زیر نور آفتاب خشک کنیم.
  • -لباسهای ورزشی آغشته به عرق بدن، محیط مناسبی برای رشد قارچهای بیماری زایی است که در صورت عدم شستشوی آنها می‌توانند انسان را مبتلا نمایند.
  • -بهتر است فاصله غذا خوردن تا شروع تمرینات ورزشی، کمتر از ۳ ساعت نباشد تا هضم و جذب مواد غذایی به خوبی انجام گرفته و خون به مقدار کافی در دسترس ماهیچه‌ها باشد.
  • -نیم ساعت قبل از تمرین و یک ربع بعد از آن، از آشامیدن نوشیدنی‌های خیلی سرد باید خودداری نمود.
  • -بعد از تمرینات و مسابقات ، تنها مواد غذایی مناسب،نوشیدنی‌ها مخصوصاً آب میوه‌ها هستند
  • -در هنگام ورزش کردن در زمین یا سالنها باید به موانع و خطرات توجه کنیم.
  • -هنگام استفاده از ابزار و وسایل ورزشی هوشیار باشیم و چگونگی استفاده از آنها را بدانیم تا از ورزش خود لذت ببریم
  • -ورزش و تمرینات را با توجه به فصل انجام دهیم.
  • اگر در فصل گرما هستیم ورزشها وحرکات را سبک، ملایم و با فاصله انجام دهیم و اگر در فصل سرما هستیم، حرکات وتمرینات را پی در پی و به تندی انجام دهیم
  • -سرما ورزش در فصل گرما ورزش ملایم‌تر و در فصل بیشتر و شدیدتر مناسب است
  • -پس از فعالیتهای ورزشی  نباید در معرض جریان هوای سرد قرار گیریم زیرا احتمال ابتلا به امراض مختلف از جمله بیماریهای کلیوی همواره وجود دارد.
  • -از ورزش کردن در هوای آلوده خودداری کنید

دیگر نکات بهداشتی

  • بهتر است لباسهای زیرکه مستقیماً با بدن تماس دارند از جنس پنبه و سفید رنگ باشند
  • -تا حد امکان از لباسهای رنگی و دارای الیاف مصنوعی به عنوان لباس زیر استفاده نشود.
  • -لباسهای زیر راباید زود به زود عوض کرد.
  • -به هنگام ورزش باید از لباس کم و مناسب و کفش فاقد پاشنه بلند استفاده نمود
  • -ورزش حتی الامکان باید در هوای آزاد صورت گیرد
  • -استفاده کافی از ظرفیت تنفسی یعنی تنفس عمیق و کافی ضروری است بدین منظور باز بودن و پاکیزه بودن مجاری تنفسی فوقانی لازم است
  • -از فعالیتهای ورزشی سنگین بطور ناگهانی باید اجتناب نمود.
  • توصیه می‌شود فعالیتهای ورزشی را ازمقدار کم و نسبتاً سبک شروع نموده و بتدریج مقدار و شدت آنرا افزایش دهید.
  • -از ورزش کردن با شکم خالی بپرهیزیم.
  • -نوع ورزش را باید به تناسب سن و جنس انتخاب کرد
  • -ورزش نباید بعد از یک فعالیت جسمی یا فکری سنگین صورت گیرد.
  • -بعداز ورزش در حالیکه بدن عرق دارد نباید در معرض جریان هوا قرار گیرید.

موسسه حقوقی امیدنوید اولین مرجع رسیدگی به مسائل ورزشی در ایران

با مشاوره به ورزشکاران، مربیان و باشگاه ها از حقوق آنان دفاع می نماید

و شما را با اساتید برجسته و تخصصی حوزه حقوق ورزشی آگاه می نماید