ابهام در آیین‌نامه انتخاب خبرگان ورزشی

ابهام در آیین‌نامه انتخاب خبرگان ورزشی , امید_نوید , حقوق_ورزشی , موسسه_حقوقی_امید_نوید , ;dg_,vcad

ابهام در آیین‌نامه انتخاب خبرگان ورزشی

سعیدی: آیین نامه انتخاب خبرگان شخص محور نیست، دبیرکل کمیته ملی المپیک در مورد تعیین شاخص های انتخاب کارشناسان خبره و هم چنین مسائلی که در مورد انتخابات فدراسیون سوارکاری به وجود آمد، توضیحاتی را ارائه داد.

 کیکاووس سعیدی در مورد نشست روز گذشته هیات اجرایی کمیته ملی المپیک، بیان کرد: نشست هیات اجرایی به میزبانی فدراسیون تکواندو برگزار شد و در ابتدا گزارشی توسط هادی ساعی ارائه و از تلاش ها و زحمات او تشکر و قدردانی شد. در ادامه دستورالعمل پیشنهادی در مورد انتخاب کارشناسان خبره مورد بحث و بررسی قرار گرفت و این دستورالعمل به تصویب هیات اجرایی رسید که ان‌شاءالله انتخاب کارشناسان خبره بر مبنا و انطباق با این دستورالعمل و شرایط احراز شده باشد.

او در مورد اینکه در انتخاب خبره ورزشی اولویت باید بر اصل آشنایی با مسائل مربوط به المپیک باشد و اضافه شدن شرط عضویت در هیات اجرایی این شائبه را ایجاد می‌کند که برخی اعضای این هیات به دنبال بازگشت مجدد به کمیته ملی المپیک از طریق خبره ورزشی هستند، گفت: چند شاخص در دستورالعمل انتخاب خبرگان ورزشی در نظر گرفته شده که یکی از آنها حداقل عضویت یک دوره‌ای در هیات اجرایی است و این موضوع مربوط به این دوره هم نیست و در خیلی از ادوار افرادی بودند که در هیات اجرایی حضور داشتند. فردی که در یک دوره چهار ساله در ترکیب هیات اجرایی حضور دارد مطمئنا فردی است که با موضوع منشور، جنبش و ساختار المپیک آشنایی کامل پیدا کرده چون در متن موارد مربوطه قرار گرفته است.
در آیین نامه انتخاب خبرگان روی فرد تصمیم گیری نکردیم
دبیر کل کمیته ملی المپیک در پاسخ به این سوال که آیا صرف داشتن همین یک شاخص یعنی حضور حداقل در یک دوره هیات اجرایی برای انتخاب به عنوان خبره ورزشی کفایت می‌کند یا خیر، گفت: به جز این شاخص، شاخص‌های دیگری نیز در انتخاب خبره ورزشی قرار داده شده است. البته در این موارد در جلسه بحث و مشورت شد. در کلیت آیین نامه دو بحث وجود دارد اول اینکه کارشناسان با پیشنهاد رییس کمیته و تصویب هیئت اجرایی انتخاب می‌شوند و دوم اینکه رییس کمیته هم بر اساس این موازین پیشنهاد خود را ارائه می‌دهد. در این جلسه فقط دستورالعمل انتخاب خبره تصویب شد و روی فرد تصمیم گیری نشد. ما فقط روی شاخص‌ها صحبت کردیم یعنی ابتدا به افراد نگاه نکردیم و بعد زمینه حضور افراد خاص را ایجاد کنیم. به طور قطعی فقط تعیین شرایط احراز بود تا افرادی که حاضر می شوند با موضوع جنبش المپیک آشنا باشند.

موارد مطرح شده در آیین نامه شخص محور نبود
سعیدی در پاسخ به این سوال که شرطی که برای انتخاب ۲ خبره ورزشی بانوان در آیین‌نامه آمده این شائبه را ایجاد می‌کند که تنها ۲ گزینه وجود دارد و راه برای افراد دیگر بسته شده، گفت: ما اصلا روی شخص خاصی جلو نرفتیم. رییس فدراسیون المپیکی یکی از شروط بود که ذکر شده، مدیران خانم که در کادر سرپرستی بودند، مدیران ارشد اجرایی از موارد مطرح شده است. البته ما بانوانی داشتیم که رییس فدراسیون بوده‌اند و تاکید می‌کنم اصلا به شخص نگاه نکردیم تا زمینه برای حضور شخص خاصی فراهم شود یعنی موارد مطرح شده شخص محور نبود.
تلاش کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش برای رفع نگرانی وزنه‌برداران

دبیرکل کمیته ملی المپیک در پاسخ به سوالی دیگر مبنی براینکه آیا در هیات اجرایی و جلسات دیگر کمیته موضوع اعتراض وزنه‌برداری مطرح شد یا خیر و اینکه این نگرانی وجود دارد که با برنگشتن وزنه‌برداران وضعیت برای بازی‌های کشورهای اسلامی چه خواهد شد، عنوان کرد: لیست بلند به ستاد برگزاری بازی‌ها اعلام شده و ما براساس معرفی فدراسیون این کار را انجام دادیم. هیچ ورزشکاری خارج از لیست فدراسیون‌ها معرفی نشده است از طرفی سیاست اصلی کمیته عدم دخالت در امور داخلی فدراسیون‌هاست اما کمیته اگر چالشی ببیند بررسی می‌کند تا با نقش نظارتی خود به حل مسئله کمک کند تا ورزش قهرمانی در آرامش حداکثری حرکت کند. نشستی هم که داشتیم در همین راستا و خیرخواهانه بود تا ببینیم چه کمکی می‌توانیم برای رفع چالش داشته باشیم. قرار شد آقای صالحی‌امیری با وزیر ورزش صحبت کند تا نگرانی ورزشکاران رفع و اگر کمبودی در اردوها بوده تدابیر لازم اخذ شود.

اختلافی بین کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش نیست

دبیرکل کمیته ملی المپیک در پاسخ به این پرسش که نمایندگان وزارت ورزش در جلسه روسای فدراسیون ها با حسین المسلم غیبت داشتند و آیا این غیبت دلیل خاصی داشته است یا اختلافاتی بین وزارت و کمیته ملی المپیک بر سر انتخابات فدراسیون سوارکاری به وجود آمده است؟ تاکید کرد: اختلافی وجود ندارد. کمیته ملی المپیک ماموریت و رسالت خود را دارد و در قلمرو  اساسنامه حرکت می کند. اصل همیشه بر روی وفاق حداکثری بین وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک است. علت اینکه نمایندگان وزارت ورزش در جلسه شرکت نکردند این بوده که قبل از نشست روسای فدراسیون ها، حسین المسلم و همراهان با وزیر ورزش جلسه‌ای را داشتند که خود من هم در آن جلسه حضور داشتم و مباحث خوبی هم مطرح شد.

همیشه سالن جلسات را در اختیار فدراسیون ها قرار می دهیم

سعیدی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه کمیته ملی المپیک از این موضوع که فدراسیون سوارکاری در نظر دارد انتخابات را برگزار کند اطلاعی داشت یا خیر و این مسئله که انتخابات در کمیته ملی المپیک برگزار شد باعث دلخوری وزارت ورزش شده است؟ گفت: امکانات کمیته ملی المپیک از جمله سالن جلسات و همایش ها در صورتی که فدراسیونی درخواست کند و ظرفیت خالی داشته باشیم، در اختیار آنها قرار می‌گیرد. فدراسیون سوارکاری هم درخواست  این را داشت که سالن جلسات در اختیارشان قرار بگیرد و ما این کار را برای همه فدراسیون‌ها انجام می‌دهیم.

او در مورد اینکه ممکن است این مسئله باعث دلخوری وزارت ورزش شده باشد، تصریح کرد: موضوع پیچیده‌ای نیست و ان‌شاءالله با تدبیر وزارت ورزش و بررسی‌های لازم، آنچه به صلاح ورزش قهرمانی است اتفاق می‌افتد.

آیین نامه انتخاب کارشناسان خبره ورزشی برای انتخابات کمیته ملی المپیک که هیات اجرایی تدوین کرده دارای ابهامات و ایراداتی است. کمیته ملی‌المپیک برای مجمع انتخاباتی باید پنج کارشناس خبره را معرفی کند. طبق اساسنامه کمیته ملی المپیک، نفرات براساس پیشنهاد رییس و تصویب هیات اجرایی انتخاب می‌شوند. هیات اجرایی طبق بخش ب بند ۸ ماده ۵ اساسنامه، دستورالعملی را تدوین کرده تا براساس آن کارشناسان خبره انتخاب شوند. در این آیین نامه شرایط انتخابات خبرگان مشخص شده که این شرایط، دایره انتخاب افراد محدود کرده است. افراد سیاسی که سابقه ورزشی ندارند، راهی برای ورود به انتخابات نخواهند داشت و در مقابل راه برای ورزشی‌های بیرون مانده از مجمع باز شده است.

از پنج کارشناس خبره، حداقل ۲ نفر باید از بانوان و یک نفر از ورزش دانش آموزی باشند اما، انتخاب ۲ نفر باقی مانده بسیار مهم است و در دوره های قبل، فردی که به عنوان رییس کمیته ملی المپیک انتخاب می‌شد، به عنوان یکی از دو کارشناس خبره در مجمع انتخاباتی حاضر می‌شد و سیاسی‌ها هم می‌توانستند ورود کنند اما در این دوره راه برای آنها بسته شده است.

کمیته ملی المپیکی شرایطی را برای انتخاب این دو کارشناس خبره گذاشته  که به شرح زیر است:

– حداقل تحصیلات، کارشناسی باشد.

– سابقه حضور حداقل یک دوره در هیات اجرایی کمیته ملی المپیک یا رییس فدراسیون‌های المپیکی داشته باشد.

– مدیران ارشد ورزش که سابقه مدیریت دارند یا در بازی‌های المپیک و آسیایی به عنوان مدیر حضور داشته‌اند.

– آشنایی با ساختارهای بین‌المللی ورزش از جمله IOC، OCA و انوک.

– شناخت کافی از ساختار کمیته ملی المپیک و ورزش قهرمانی

 شروط انتخاب خبرگان به نفع چه کسانی است؟

در یکی از شروط انتخاب ۲ خبره ورزشی آمده است که سابقه حضور حداقل یک دوره در هیات اجرایی کمیته ملی المپیک یا رییس فدراسیون‌های المپیکی داشته باشد.

تعدادی از اعضای هیات اجرایی بدون فدراسیون هستند که بارها نسبت به حضور آنها در هیات اجرایی و تصمیماتی که گرفتند، انتقاد شد. زمانی که انتخابات کمیته ملی المپیک به تعویق افتاد، این اعضا اعلام کردند تعویق انتخابات و دیگر تصمیمات گرفته شده در این مورد برخلاف میل‌شان بوده و اتفاقا می‌خواهند انتخابات زودتر برگزار شود تا بیشتر از این مورد انتقاد قرار نگیرند حتی در مجمع فوق العاده کمیته ملی المپیک هم این بحث مطرح شد.

از این رو این انتظار می‌رود این افراد برای اینکه ثابت کنند انتقادهایی که تاکنون به آنها وارد شده درست نبوده است، به دنبال ورود مجدد به انتخابات کمیته ملی المپیک نباشند اما اکنون این شرطی که برای انتخاب خبره ورزشی گذاشته‌اند بسیار ابهام آمیز است و به نوعی انگار راه را برای این افراد بدون فدراسیون باز کرده است تا از طریق خبره ورزشی وارد انتخابات شوند.

اعضای هیات اجرایی که در حال حاضر امکان حضور در مجمع انتخاباتی را ندارد، باید این به این ابهام پاسخ دهند که واقعا این شرط را برای حضور خود گذاشته‌اند یا به هیچ عنوان قصد ورود به انتخابات را ندارند.

 حذف سیاسی‌ها یک اشتباه بزرگ است

با توجه به شروط گذاشته شده، افراد سیاسی راهی برای ورود به مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک را ندارند. البته این مسئله، می تواند این سوال را ایجاد کند که این تصمیم به ضرر ورزش ایران است یا به نفع آن؟

بدون تعارف، کمیته ملی المپیک نیاز به فردی دارد که منابع مالی قوی را تزریق کند و باید ارتباط خوبی هم با دولت داشته باشد. برای انتخابات دوره فعلی کمیته ملی المپیک، سیدرضا صالحی امیری از سیاست وارد انتخابات شد و با توجه به ارتباط خوبی که با دولت داشت توانست منابع مالی زیادی را برای کمیته ملی المپیک جذب کند به گونه‌ای که در چهار سال گذشته این نهاد هیچ مشکل مالی نداشت و کمک مالی زیادی هم به فدراسیون ها داشته است.

در حال حاضر افراد ورزشی آن‌قدر توانمند یا نزدیک به دولت نیستند که بتوانند منابع مالی خوبی از دولت بگیرند افرادی که عموما در سه دهه گذشته بسیاری از فدراسیون‌ها را باچالش‌های زیادی مواجه کرده‌اند و هیچ دردی از ورزش را دوا نکرده‌اند.

در طی ۴ دهه اخیر تجربه ثابت کرده که اگر کمیته ملی المپیک به موفقیتی دست یافته، تنها در نتیجه حضور و فعالیت برخی افراد سیاسی در ادوار مختلف بوده است، افرادی که با قدرت لابی‌گری و تجربه مدیریتی بالای خود زمینه ورود منابع مالی و رشد و موفقیت تیم‌های المپیکی و مدیریت کمیته ملی المپیک و رفع چالش‌های بین‌المللی ورزش کشور را فراهم کرده‌اند.

اکنون به نظر می‌رسد که این تصمیم هیات اجرایی بیش از اینکه به نفع کمیته ملی المپیک باشد به نفع افرادی است که تصمیم‌گیرند اما نمی‌توانند در انتخابات آتی کمیته ملی المپیک حضور یابند.

محدودیت در ورود به انتخابات کمیته ملی المپیک بعنوان خبره!

هیات اجرایی کمیته ملی المپیک آیین نامه شرایط انتخاب کارشناسان خبره را برای حضور در مجمع انتخاباتی مشخص کرد. هیات اجرایی کمیته ملی المپیک در فدراسیون تکواندو تشکیل جلسه داد و یکی ازمهمترین مباحث این جلسه در مورد آیین نامه انتخاب خبرگان ورزشی بود. طبق بخش ب بند ۸ ماده ۵ اساسنامه، انتخابات پنج کارشناس خبره براساس دستورالعملی است که به تصویب کمیته ملی المپیک می‌رسد.

در این نشست، هیات اجرایی شرایطی را مشخص کرد که براساس آن کارشناسان خبره انتخاب می‌شوند و به نظر می‌رسد با تایید نهایی آن راه برای ورود سیاسی ها به داخل کمیته ملی المپیک بسته می‌شود. بر اساس این آیین نامه، اعضای هیات اجرایی که رییس فدراسیون نیستند و امکان حضور در مجمع را ندارند، می‌توانند در مجمع به عنوان کارشناس خبره حضور داشته باشند.

طبق اساسنامه کمیته ملی المپیک تعداد کارشناسان خبره در مجمع پنج نفر است که حداقل باید دو نفر از بانوان و یک نفر از حوزه ورزش دانش آموزی باشند. ۲ کارشناس خبره دیگر نیز بر اساس آیین نامه جدید انتخاب خبرگان ورزشی مصوب هیات اجرایی باید بر اساس یکی از شروط، سابقه مدیریت در یک فدراسیون المپیکی داشته باشند.

کارشناسان خبره به پیشنهاد رییس و تصویب هیات اجرایی، انتخاب می‌شوند.

 مهمترین شرایط انتخاب ۲ کارشناس خبره بانوان:

– حداقل تحصیلات کارشناسی باشد.

– سابقه عضویت حداقل یک دوره در هیات اجرایی کمیته ملی المپیک یا نایب رییسی بانوان فدراسیون ورزشی و یا مدیریت عالی ورزشی داشته باشد.

– حضور حداقل یک دوره در ادوار بازی‌های آسیایی، المپیک تابستانی یا زمستانی به عنوان مدیر یا عضو کادر سرپرستی.

 مهمترین شرایط انتخاب کارشناس ورزش دانش آموزی:

– حداقل تحصیلات کارشناسی ارشد در حوزه تربیت بدنی، تعلیم و تربیت یا مدیریت ورزشی باشد.

– سابقه مدیریت در ورزش دانش آموزی درسطح مدیرکل یا معاون وزیر یا رییس فدراسیون داشته باشد.

 مهمترین شرایط انتخاب ۲ خبره دیگر ورزشی:

– حداقل تحصیلات کارشناسی باشد.

– سابقه حضور حداقل یک دوره در هیات اجرایی کمیته ملی المپیک یا رییس فدراسیون‌های المپیکی داشته باشد.

– مدیران ارشد ورزش که سابقه مدیریت دارند یا در بازی‌های المپیک و آسیایی به عنوان مدیر حضور داشته‌اند.

– آشنایی با ساختارهای بین‌المللی ورزش از جمله IOC، OCA و انوک.

– شناخت کافی از ساختار کمیته ملی المپیک و ورزش قهرمانی.

این آیین نامه قرار است دوباره در جلسات هیات اجرایی مورد بازبینی قرار گیرد اما به نظر نمی‌رسد تغییرات زیادی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، بر اساس آیین‌نامه جدید انتخاب خبرگان هیات اجرایی کمیته ملی المپیک، از این پس حضور افراد غیر ورزشی که پیش از این با معرفی به عنوان خبره ورزشی امکان حضور در مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک را داشتند، امکان‌پذیر نیست.

منبع: ایسنا

موسسه حقوقی امیدنوید اولین مرجع رسیدگی به مسائل ورزشی در ایران

با مشاوره به ورزشکاران، مربیان و باشگاه ها از حقوق آنان دفاع می نماید

و شما را با اساتید برجسته و تخصصی حوزه حقوق ورزشی آگاه می نماید