بازگشت غیرقانونی به کمک اساسنامه پنهانی!

بازگشت غیرقانونی به کمک اساسنامه پنهانی!

رئیس فدراسیون فوتبال در شرایطی «رئیس برکنار شده سازمان لیگ» را به سمتش بازگرداند که توضیح روشنی درباره روند این انتصاب و موانع قانونی در پیش‌روی این انتصاب داده نشده است.

به گزارش ایسنا، مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال دیروز (شنبه) اهالی فوتبال را غافلگیر کرد و در حکمی حیدر بهاروند، رئیس پیشین سازمان لیگ را به سمتش بازگرداند تا دوره سرپرستی محمدرضا کشوری‌فرد در این سازمان هم به پایان برسد.

سوای از کارایی حیدر بهاروند به عنوان رئیس سازمان لیگ فوتبال، باتوجه به بیش از ۵ سال حضور وی در این سازمان، یک سوال بنیادی‌تر به وجود می‌آید؛ این که آیا مهدی تاج اختیار گرفتن چنین تصمیمی را دارد یا خیر؟

بهاروند چطور دوباره رئیس سازمان لیگ شد؟

در ابتدا باید یادآوری شود که تاکنون سابقه نداشته که رئیس سازمان لیگ با حکم مستقیم رئیس فدراسیون منصوب شود، با این حال در نامه‌ی انتصاب حیدر بهاروند که در فضای مجازی و متن خبر این انتصاب که در سایت فدراسیون فوتبال منتشر شد، مهدی تاج با استناد بر بند یک ماده ۱۵ اساسنامه سازمان لیگ فوتبال حکم حیدر بهاروند را امضا کرده است.

نکته جالب درباره چنین استنادی این است که در تمام دوران فعالیت سازمان لیگ فوتبال، ابهامات زیادی درباره اساسنامه آن وجود داشته چرا که پس از تصویب آن توسط عزیزالله محمدی، مهدی تاج، علی کفاشیان، مهدی محمدنبی و علی کاظمی هیچ نسخه‌ای از آن منتشر نشد و افراد محدودی آن را در اختیار دارند!

اساسنامه سازمان لیگ اجازه انتصاب بهاروند را می‌دهد؟

با این وجود، پیگیری‌های خبرنگار ایسنا نهایتا به پیدا کردن یک نسخه از این اساسنامه منجر شده است. باتوجه به این نسخه از اساسنامه ۲۷ ماده‌ای سازمان لیگ فوتبال، ماده ۱۵ آن می‌گوید: «هیات مدیره یک نفر را از بین خود به سمت رئیس هیات مدیره و یک نفر را از بین شرکا به سمت مدیرعامل انتخاب و همچنین می‌تواند برای اعضای خود سمت‌های دیگری تعیین نماید

علاوه بر این، ماده ۱۴ درباره اعضای هیات مدیره یا همان هیات رئیسه سازمان لیگ فوتبال عنوان می‌کند: «هیات مدیره موسسه (سازمان لیگ فوتبال) مرکب از ۳ تا ۵ نفر خواهد بود که توسط مجمع عمومی عادی یا فوق‌العاده از بین شرکا و یا از خارج انتخاب می‌شوند

الفاظ و عبارات نامانوسی که در این اساسنامه استفاده شده، به خاطر قدیمی بودن آن است. همچنین در طول سالیان گذشته هیچ عزمی برای اصلاح این اساسنامه پنهانی وجود نداشته که مشکلات حقوقی بسیاری برای سازمان لیگ به همراه داشته است.

اعضای هیات رئیسه سازمان لیگ چه کسانی هستند؟

واقعیت ماجرا این است که دوره تمام اعضای سازمان لیگ فوتبال حدود یک سال است که به پایان رسیده است. به عبارت ساده‌تر، هیات رئیسه سازمان لیگ بیش از یک سال است که از اعتبار خارج شده اما مهدی تاج، رئیس مجمع سازمان لیگ تاکنون اقدامی برای تدارک مقدمات زمان‌بر برگزاری مجمع عمومی این سازمان نکرده است.

دلیل تعلل تاج در برگزاری مجمع سازمان لیگ چیست؟

با این حال، مهدی تاج، به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال، صادق درودگر و منصور قنبرزاده، به عنوان دو نفر کارشناس خبره (توسط رئیس فدراسیون فوتبال معرفی می‌شوند و حضورشان در هیات رئیسه در مجمع سازمان لیگ به رای‌گیری گذاشته می‌شود)، هوشنگ نصیرزاده به عنوان نماینده باشگاه‌ها و حبیب‌الله شیرازی به عنوان نماینده هیات‌های استانی، ترکیب آخرین اعضای هیات رئیسه سازمان لیگ فوتبال را تشکیل می‌دهند. همچنین حیدر بهاروند هم تا قبل از برکناری‌اش از سمت ریاست سازمان لیگ در تیرماه ۱۴۰۱ عضو هیات رئیسه بود اما پس از آن از این هیات خارج شد.

آیا انتصاب بهاروند قانونی بوده است؟

موارد اشاره شده نشان می‌دهد که براساس ماده ۱۵ اساسنامه پنهانی سازمان لیگ، هیات رئیسه سازمان لیگ فوتبال مجوز انجام چنین انتصابی را دارد اما این اتفاق در شرایطی رخ می‌داد که خود هیات رئیسه تکلیف روشنی داشته باشد، نه در شرایطی که دوره مجاز و قانونی این هیات رئیسه بیش از یک سال است که به پایان رسیده و در بلاتکلیفی هستنددر نتیجه ماده ۱۵ اساسنامه سازمان لیگ فوتبال در این انتصاب موضوعیت ندارد که بخواهد به آن استناد شود.

با این اوصاف، شواهد و قرائن نشان می‌دهد که انتصاب حیدر بهاروند توسط مهدی تاج براساس روال قانونی و درست پیش نرفته است. به همین دلیل از فدراسیون فوتبال انتظار می‌رود که درباره نحوه انتصاب حیدر بهاروند به سمت ریاست سازمان لیگ شفاف‌سازی کند و ابهامات موجود را از بین ببرد.

منبع: ایسنا ۱۴۰۲۰۷۲۳۱۵۵۹۵

 

موسسه حقوقی امیدنوید اولین مرجع رسیدگی به مسائل ورزشی در ایران

با مشاوره به ورزشکاران، مربیان و باشگاه ها از حقوق آنان دفاع می نماید

و شما را با اساتید برجسته و تخصصی حوزه حقوق ورزشی آگاه می نماید