بهترین ورزش در پیشگیری از زوال شناختی کدام است؟

حقوق_ورزشی , امید_نوید , موسسه_حقوقی_امید_نوید , پیشگیری_از_جرم , زوال_عقل , روانشناسی_ورزشی, ورزش_زنانomid_navid

بهترین ورزش در پیشگیری از زوال شناختی کدام است؟

 با افزایش سن، جریان خون به مغز و عملکرد شریانی کاهش می‌یابد اما این کاهش را می‌توان کند کرد، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد تمرین تناوبی با شدت بالا بهترین روش برای جلوگیری از زوال شناختی است. دانشمندان دریافتند تمرینات اینتروال برای افزایش جریان خون در مغز موثرتر از تمرین مداوم هستند. تمرین اینتروال(HIIT) شامل دوره‌های کوتاه با حداکثر تلاش و به دنبال آن دوره‌های استراحت است. تمرینات اینتروال شامل اشکال مختلفی ازجمله دوچرخه، دویدن، آهسته دویدن یا پیاده‌روی سریع است. این تمرینات به‌ طور معمول شامل ورزش با حداکثر شدت به مدت ۳۰ ثانیه، سپس چهار دقیقه زمان برای ریکاوری است و این چرخه چند بار تکرار می‌شود.دکتر تام بیلی، محقق این تحقیق، گفت: با افزایش سن جریان خون به مغز و عملکرد شریانی کاهش می‌یابد. این عوامل با خطر زوال شناختی و حوادث قلبی عروقی مانند سکته مغزی مرتبط است؛ به همین دلیل یافتن راه‌هایی برای افزایش جریان خون و عملکرد مغز در افراد مسن بسیار حیاتی است.

این مطالعه شامل ۲۱ نفر بود که یا دوچرخه‌سواری تمرین اینتروال انجام می‌دادند یا به‌ طور مداوم حدود ۱۰ دقیقه دوچرخه‌سواری می‌کردند.

نتایج نشان داد جریان خون در مغز در تمرینات تناوبی بیشتر است. این محقق افزود: یکی از نکات کلیدی مطالعه کنونی این بود که هم ورزش و هم دوره استراحت برای افزایش جریان خون مغز در افراد مسن اهمیت دارد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد تمرینات تناوبی به اندازه ورزش مداوم برای افزایش جریان خون مغز در افراد مسن در طول دوره‌های فعالیت مؤثر است و زمانی که افزایش جریان خون کلی در طول دوره‌های تمرین و استراحت اندازه‌گیری شد، محققان دریافتند موثرتر از ورزش مداوم است.

تصور می‌شود که فواید ورزش بر عملکرد مغز ناشی از افزایش جریان خون تاثیر دارد که این مورد در طول ورزش اتفاق می‌افتد. هدف این مطالعه شناسایی نوع یا فرمت ورزشی بود که بیشترین افزایش را در جریان خون مغز ایجاد می‌کند؛ بنابراین ما می‌توانیم به بهینه‌سازی برنامه‌های ورزشی برای بهبود عملکرد مغز کمک کنیم.

 راه های پیشگیری از زوال عقل چیست؟

زوال عقل به معنی کاهش عملکرد شناختی است. برای اینکه آسیب ذهنی به‌عنوان زوال عقل در نظر گرفته شود، باید این مسئله، حداقل دو عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار دهد. زوال عقل ممکن است بر حافظه، تفکر، زبان، قضاوت و رفتار تاثیر بگذارد. زوال عقل می‌تواند درنتیجه انواع بیماری‌ها یا آسیب‌ها ایجاد شود. این اختلال ذهنی از خفیف تا شدید متغیر است و همچنین، ممکن است موجب تغییرات شخصیتی شود. برخی از انواع زوال عقل، پیشرونده هستند. این بدین معناست که این اختلال می‌تواند با گذشت زمان بدتر شود. برخی از انواع زوال عقل قابل‌درمان و حتی بازگشت‌پذیر هستند. در ادامه با این اختلال بیشتر آشنا می‌شوید.

علائم و نشانه‌های زوال عقل چیست؟

زوال عقل می‌تواند در مراحل اول علائمی مثل علائم زیر را ایجاد کند:

عدم سازگاری مناسب با تغییرات: ممکن است فرد مبتلا به زوال عقل برای پذیرش تغییرات در محیط یا برنامه‌ها دچار مشکل شود.

تغییرات ظریف در ایجاد حافظه کوتاه‌مدت: فردی ممکن است اتفاقات ۱۵ سال پیش را به یاد بیاورد اما نمی‌تواند به یاد بیاورد که دیروز چه غذایی خورده است.

رسیدن به کلمات درست: با ایجاد زوال عقل ممکن است یادآوری یا تداعی کلمات دشوار شود.

تکرار کردن: ممکن است فرد مبتلا به زوال عقل دائما یک سوال را بپرسد، یک رفتار را انجام دهد یا یک داستان را چندین بار بگوید.

سردرگمی در جهت‌یابی: مکان‌هایی که زمانی برای فرد آشنا بوده است ممکن است در حال حاضر، خارجی به نظر برسد. همچنین این افراد ممکن است در رانندگی در مسیرهای همیشگی به مشکل بخورند زیرا دیگر این مسیرها آشنا به نظر نمی‌رسد.

مشکل در دنبال کردن خط سیر داستان: فرد ممکن است در دنبال کردن خط سیر داستان فردی دیگر یا توصیف آن با مشکل مواجه شود.

تغییرات در خلق‌وخو: افسردگی، ناامیدی و عصبانیت در افراد مبتلا به زوال عقل شایع هستند.

از دست دادن علاقه: ممکن است افراد مبتلا به زوال عقل، بی‌تفاوتی را تجربه کنند. این مسئله شامل از دست دادن علاقه به فعالیت‌ها و سرگرمی‌های موردعلاقه در گذشته می‌شود.

گیجی: ممکن است فرد مبتلا به زوال عقل، دیگر با افراد، مکان‌ها و اتفاقات گذشته آشنا نباشد. همچنین، ممکن است این فرد نتواند آشنایان خود را به یاد بیاورد.

مشکل در انجام کارهای روزمره: فردی که در مراحل اولیه زوال عقل قرار دارد ممکن است در یادآوری وظایفی که چندین سال انجام داده است با مشکل مواجه شود.

موسسه حقوقی امیدنوید اولین مرجع رسیدگی به مسائل ورزشی در ایران

با مشاوره به ورزشکاران، مربیان و باشگاه ها از حقوق آنان دفاع می نماید

و شما را با اساتید برجسته و تخصصی حوزه حقوق ورزشی آگاه می نماید