نمونه قرارداد خرید و فروش اسب

حقوق_ورزشی

نمونه قرارداد خرید و فروش اسب

امروزه با تاسیس بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی و همچنین موسسات فرهنگی آموزشی همچون پیست‌های اسب سواری، بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی، قرارداد فروش اسب را بین خود تنظیم می‌کنند. گاهی با توجه به اهداف طرفین، ممکن است چند راس اسب، موضوع یک قرارداد قرار بگیرد و در نتیجه، مبلغ زیادی بابت خرید اسب‌ها به عنوان اموال منقول، به فروشنده پرداخت شود. در اینجا است که اهمیت تنظیم یک قرارداد کامل و بدون نقص، برای ما آشکار می‌شود. قراردادی که همه جوانب را در نظر بگیرد و کلیه تعهدات، حقوق و مسئولیت‌های هر یک از طرفین را به همراه داشته باشد.

همانطور که اشاره کردیم، نمونه قرارداد فروش اسب ، تحت حاکمیت مواد و احکام مربوط به بیع اموال است. بنابراین در ادامه این نوشتار، به مهم‌ترین نکات مرتبط با این قرارداد و همچنین عقد بیع، اشاره می‌کنیم.

نمونه قرارداد فروش اسب قرارداد معین یا غیر معین است؟

منظور از عقد معین این است که قانون گذار، قواعد خاصی از یک قانون را به آن عقد، اختصاص داده است. به عنوان مثال، قانون گذار در بخشی از مقررات قانون مدنی، به بررسی مواد مربوط به عقد وکالت پرداخته است یا قانون روابط موجر و مستاجر و قانون مدنی، در خصوص عقد اجاره، توضیحاتی را ذکر کرده است.

منظور از عقد نامعین این است که قانون گذار، در متن قانون، به طور اختصاصی به آن‌ها اشاره‌ای نکرده است بلکه تصمیم گیری در مورد مواد آن را به طرفین قرارداد واگذار کرده است. این دسته از عقود که پایه و اساس آن‌ها، ماده ۱۰ قانون مدنی است، با توجه به توافقاتی که بین طرفین شکل می‌گیرد، تنظیم خواهد شد.

عقد بیع نیز یکی از عقود معین است که قانونگذار، صریحا در قانون مدنی، قواعد عمومی و همچنین نکات مهم مربوط به آن را ذکر کرده است. بنابراین نمونه قرارداد فروش اسب نیز عقدی معین است و در نتیجه، طرفین نمی‌توانند توافقاتی را مطرح کنند که این توافقات بر خلاف مواد قانونی تعیین شده باشد.

البته در خصوص نکاتی که قانون مدنی به آن‌ها اشاره نکرده است، طرفین می‌توانند با در نظر گرفتن اصل آزادی قراردادی، توافقات خود را در متن قرارداد بنویسند.

نمونه قرارداد فروش اسب یک قرارداد لازم یا جایز است؟

منظور از لازم بودن یک عقد این است که طرفین نمی‌توانند به هر دلیلی و به صورت یک طرفه، قرارداد را فسخ کنند. در حقیقت، در این دسته از قراردادها، نمی‌توانیم قرارداد را فسخ کنیم مگر در صورتی که طرفین برای این کار به توافق برسند (اِقاله) یا اینکه با توجه به موارد تعیین شده در قسمت «فسخ قرارداد»، سند مربوطه باطل شود. (مطابق ماده ۱۸۵ و ۲۱۹ قانون مدنی)

در مقابل، به عقدی، قرارداد جایز گفته می‌شود که هر یک از طرفین، در هر زمان که لازم بدانند، بتوانند قرارداد مربوطه را فسخ کنند. برای فسخ این قرارداد، نیازی به توافق طرفین یا حتی وجود موارد قانونی برای فسخ قرارداد وجود ندارد.

نمونه قرارداد خرید اسب تابع عقد بیع است و عقد بیع نیز، عقدی لازم است. بنابراین طرفین تنها با توافق بین خود، می‌توانند قرارداد مربوطه را اقاله کنند یا اینکه اگر یکی از طرفین، به شروط قرارداد پایبند نبود یا تعهدات مختص به خود را ایفا نکرد، طرف مقابل می‌تواند به صورت یک طرفه، نمونه قرارداد خرید اسب را فسخ کند یا از اختیارات قانونی برای فسخ قرارداد کمک بگیرد. البته به شرط اینکه، اختیارات قانونی را از خود سلب نکرده باشد.

مانند سایر قراردادها، رعایت مجموعه‌ای از نکات در هنگام تنظیم نمونه قرارداد خرید و فروش اسب ضروری است. در این قسمت، به بندهای مهم قرارداد خرید اسب اشاره می‌کنیم.

موضوع یا مورد معامله

مورد معامله در نمونه قرارداد فروش اسب ، یک یا چند راس اسب است که با توجه به مشخصات خاصی که دارد، مورد معامله قرار می‌گیرد. مشخصات دقیق مال که در اینجا اسب است، در قسمت مورد معامله ذکر خواهد شد، مثلا ممکن است اسب مربوطه اسبی خاص و با نژاد ویژه باشد یا حتی ممکن است اسب، برای مسابقه یا اجرای نمایش تربیت شده باشد. به هر حال تمام اوصاف مربوط به اسب، در این قسمت از قرارداد بیان می‌شود.

مبلغ در قرارداد فروش اسب

در تعریف عقد بیع در ماده ۳۳۸ قانون مدنی می‌خوانیم: «عقد بیع عبارت است از تملیک عین به عوض معلوم.» بنابراین کلیه قراردادهایی که تابع عقد بیع هستند، مانند نمونه قرارداد خرید و فروش اسب ، قیمت مشخصی دارند و این قیمت در قسمت مبلغ قرارداد نوشته می‌شود.

این مبلغ، با توجه به توافقات طرفین و اوصاف مال مورد معامله تعیین خواهد شد. علاوه بر تعیین قیمت، نحوه پرداخت این مبلغ که ممکن است به صورت اقساط یا نقد باشد نیز در این قسمت تعیین خواهد شد. بنابراین و برای مثال، در صورتی که خریدار قصد داشته باشد اسب را با دو فقره چک خریداری کند، باید مشخصات چک را نیز ذکر کند.

 

شرایط معامله در نمونه قرارداد فروش اسب

در این بخش از قرارداد فروش اسب ، شرایط مهمی که هریک از طرفین قرارداد باید آن‌ها را در نظر بگیرند، ذکر خواهد شد. بدیهی است این شرایط تنها در مورد قرارداد تنظیم شده صدق می‌کند و طرفین نمی‌توانند آن‌ها را به عقد یا عقود دیگری نسبت دهند. علاوه بر این، کلیه مسئولیت‌ها، وظایف، تعهدات و حقوق طرفین قرارداد، در همین بخش از قرارداد، بیان می‌شود.

تعیین مرجع حل اختلاف

طرفین نمونه قرارداد فروش اسب می‌توانند شخصی را به عنوان داور مرضی الطرفین انتخاب کنند. داور مرضی الطرفین، در هنگام بروز اختلاف بین طرفین دعوا، به نفع یکی از طرفین، رای صادر می‌کند. این رای نیز نهایی است و امکان اعتراض به آن وجود نخواهد داشت. مگر آنکه در قرارداد، ترتیب دیگری تعیین شود .در صورتی که طرفین، شخصی را به عنوان داور انتخاب نکنند، می‌توانند برای حل و فصل اختلاف خود به مراجع قضایی ذی صلاح مراجعه کنند. در این صورت، رای ذکر شده، توسط مرجع مربوطه، صادر خواهد شد.

به عنوان نمونه یک فرمت از قرارداد خرید و فروش اسب را در ذیل برای شما قرار داده ایم، اما بهتر است قبل از تنظیم هرگونه قرارداد با وکیل رسمی در مورد مسائل و جزئیات آن مشورت اخذ نمائید.

 

تاریخ: ……………..

به نام خدا

قرارداد و توافقنامه خرید و فروش اسب

فروشنده: آقای / خانم ……………………….. فرزند …………. به شماره شناسنامه ……………. صدره از …………….. به آدرس ………………………………………………………………..و تلفن ………………………. .

 

 

خریدار: آقای / خانم ……………………….. فرزند …………. به شماره شناسنامه ……………. صدره از …………….. به آدرس ………………………………………………………………..و تلفن ………………………. .

به موجب این قرارداد یک راس اسب/ مادیان/ اخته/ به شماره داغ ……………………. به رنگ ……… نام پدر ………… از نژاد ……………. با مشخصات …………………………………….. که در این قرارداد “مورد معامله” نامیده می شود، توسط فروشنده با مشخصات بالا درصورت رعایت کلیه شرایط زیر به خریدار با مشخصات بالا واگذار می شود.

بند ۱: خریدار موظف به پرداخت کل ارزش مورد معامله به میزان ………………………………….. (به عدد ……………………….) به صورت نقدی/ چکی در تاریخ معامله به فروشنده می باشد.

تبصره ۱: دریافت وجه معامله به صورت چکی، طی دریافت …… فقره چک به شماره/تاریخ ……………. در تاریخ معامله انجام شد.

بند ۲: کارایی مورد معامله چه از نظر کارایی ورزشی مانند چگونگی پرش از موانع و … چه از نظر شرایط فیزیکی و جسمانی و کلیه شرایط مورد معامله و همچنین سلامت کامل جسمانی مورد معامله کاملا مورد تایید خریدار می باشد و خریدار می تواند قبل از عقد این قرارداد کلیه تست های دامپزشکی  ورزشی را از مورد معامله به هزینه خود بگیرد. لذا پس از عقد این قرارداد هیچگونه مسئولیتی متوجه فروشنده نخواهد بود و هیچگونه دلیلی جهت فسخ قرارداد و یا تاخیر و یا عدم پرداخت وجه ارزش مورد معامله وجود نخواهد داشت.

بند ۳: کلیه مسئولیت ها و مسائل و موارد مورد معامله پس از تاریخ عقد این قرارداد بر عهده خریدار می باشد و هیچگونه مسئولیتی متوجه فروشنده نخواهد بود.

بند ۴: مسئولیت و کلیه هزینه های حمل مورد معامله از باشگاه خریداری شده به هر باشگاه دیگری بر عهده خریدار می باشد.

بند ۵: فروشنده موظف به تسویه حساب کامل پانسیون مورد معامله تا تاریخ عقد قرارداد است و هیچگونه مسئولیتی نسبت به پانسیون مورد معامله تا تاریخ عقد قرارداد، بر عهده خریدار نیست.

بند ۶: تحویل شناسنامه و مدارک مربوط به مورد معامله با توافق طرفین انجام می شود.

بند ۷: یک نسخه از این قرارداد در اختیار فروشنده و یک نسخه در اختیار خریدار قرار دارد.

بند ۸: این قرارداد در ۸ بند و ۱ تبصره در ……. نسخه با اعتبار برابر تهیه شده که مورد توافق خریدار و فروشنده می باشد که شاهدین بر صحت آن نظارت دارند.

توضیحات: …………………………………………………………………………………………

امضاء فروشنده:                                          امضاء شاهد ۱:

امضاء خریدار:                                            امضاء شاهد ۲:

 

موسسه حقوقی امیدنوید اولین مرجع رسیدگی به مسائل ورزشی در ایران

با مشاوره به ورزشکاران، مربیان و باشگاه ها از حقوق آنان دفاع می نماید

و شما را با اساتید برجسته و تخصصی حوزه حقوق ورزشی آگاه می نماید