سکوت وزارت ورزش در قبال فعالیت موی‌تای در یک فدراسیون غیردولتی چیست؟

حقوق_ورزشی

سکوت وزارت ورزش در قبال فعالیت موی‌تای در یک فدراسیون غیردولتی چیست؟

 سکوت وزارت ورزش در این زمینه باعث منحل شدن دو فدراسیون دولتی، یعنی انجمن های ورزشی و ورزش های رزمی در آینده خواهد شد.

آرشام کمالی اظهار کرد: رشته موی تای یکسری مشکلات در فدراسیون انجمن های ورزشی ایجاد کرد و همین باعث شد تا رئیس فدراسیون به دلیل همین تک روی ها و یک جانبه گری های برخی نفرات در موی تای تصمیم بگیرد عملکرد رشته موی تای را محدودتر کند اما در نهایت عده ای از جامعه موی تای به یکباره اعلام کردند که ما می خواهیم یک فدراسیون مستقل شویم و بعد از چند روز جلسه ای تشکیل دادند و با نصب یک بنر از تشکیل فدراسیون غیردولتی موی تای ایران خبر دادند.

وی ادامه داد: پیرو همین اقدام بعضی از استان ها سر از خود لوگوی هیات موی تای را در استان های خود راه اندازی کردند و جبهه ای به راه افتاد که من نیز در همین راستا تأکید داشتم که فدراسیون شدن این رشته به صورت غیردولتی یکسری مسائل به دنبال دارد.زیرا موی تای یک انجمن است و زیر نظر انجمن های ورزشی فعالیت داشته است و اگر این اتفاق رقم بخورد باعث می شود ۲۰ انجمن دیگری هم که زیر نظر این فدراسیون فعالیت می کنند و در بین آنها رشته های المپیکی نیز وجود دارد، همگی اعلام کنند که می خواهند یک فدراسیون جداگانه باشند و همین روند می تواند در فدراسیون ورزش های رزمی نیز اتفاق بیفتد.

این مربی رشته موی تای بیان کرد: با این روند شرایط عجیب و غریب خواهد شد و قطعاً وضعیت رشته موی تای به هم خواهد خورد و به یکباره ممکن است ۳۰ تا ۴۰ فدراسیون نوظهور وارد ورزش شوند و بعد هم رصد کردن این فدراسیون ها قرار است چگونه رقم بخورد؟ البته در این بین سکوت وزارت ورزش و جوانان جای سؤال است. متأسفانه در این مدت وزارت ورزش واکنشی به این موضوع که عده ای اعلام کرده اند که موی تای به یک فدراسیون غیردولتی تبدیل شده، نداشته است.

وی عنوان کرد: همین رشته موی تای زمانی که زیر نظر فدراسیون انجمن ها بود برای اعزامی که به مسابقات جهانی تایلند داشت از هر ورزشکار ۴۵ میلیون تومان پول دریافت کردند و به نظرم غیردولتی شدن این رشته آسیب های بیشتری هم به دنبال خواهد داشت و فردا روزی که ورزش خصوصی می شود مشخص نیست وضعیت این رشته، علاقه مندان و مربیان زحمت کش آن به چه صورت خواهد شد.

کمالی ادامه داد: در حال حاضر تعدادی محدود و البته افراد ذینفع خواستار غیردولتی شدن رشته موی تای هستند. این تصمیم تیشه به ریشه این رشته می زند زیرا تنها خواص می توانند به این رشته بپردازند و این ضربه تنها به رشته موی تای نیست، بلکه ضربه ای به تمام رشته های رزمی و انجمن های ورزشی است.

وی خاطرنشان کرد: با این کار عملا پیکره موی تای آسیب جدی خواهد خورد و مشخص نیست سرنوشت چندهزار علاقه مند به این رشته چه خواهد داشت. دو مسابقه مهم ورلد گیمز و ایندورگیمز (بازی‌های داخل سالن) نزدیک است اما علاقه مندان به این رشته تکلیف خود را نمی دانند زیرا در شرایط فعلی نه اجازه برگزاری مسابقات انتخابی تیم ملی وجود دارد و نه کلاً این رشته وجهه قانونی دارد. ما نیز در خوزستان چهار ملی پوش داریم که بلاتکلیف هستند و همگی از شرایط ایحاد شده در تعجب هستند. به نظر من این تصمیم گیری به کل ورزش آسیب می زند و باید وزارت ورزش سریع تر درباره موی تای تصمیم گیری کند. موی تای یا باید فدراسیونی دولتی شود یا باید مثل سابق زیر نظر انجمن های ورزشی فعالیت کند.

رییس انجمن موی تای خوزستان با بیان این که فدراسیون دولتی موی تای آرزوی دیرینه ما است ولی فعلا شرایط و زیر ساخت های آن فراهم نیست، افزود: وزارت ورزش باید هر چه سریع تر به این قضیه ورود کند و به نظر من سکوت وزارت ورزش تنها میدان را برای افرادی که به هر دلیلی خواهان تشکیل فدراسیون غیردولتی موی تای هستند باز می کند. به هر حال نتیجه سکوت وزارت ورزش باعث منحل شدن دو فدراسیون دولتی، یعنی انجمن های ورزشی و ورزش های رزمی در آینده خواهد شد.

وی درباره وضعیت این رشته در استان خوزستان نیز عنوان کرد: در حال حاضر موی تای در استان خوزستان نیز تعلیق است و عملکرد قانونی وجود ندارد. آن هم در حالی که این رشته در خوزستان علاقه مندان بسیار دارد. جمعیت این رشته در خوزستان به هزار نفر می رسد اما متاسفانه با تصمیمات گرفته شده، آن ها در حال آسیب دیدن هستند.

منبع: ایسنا ۱۴۰۰۱۲۰۲۰۰۸۹۲

موسسه حقوقی امیدنوید اولین مرجع رسیدگی به مسائل ورزشی در ایران

با مشاوره به ورزشکاران، مربیان و باشگاه ها از حقوق آنان دفاع می نماید

و شما را با اساتید برجسته و تخصصی حوزه حقوق ورزشی آگاه می نماید