نکات لازم در تنظیم اساسنامه ورزشی

حقوق_ورزشی

نکات لازم در تنظیم اساسنامه ورزشی

اساسنامه ورزشی درواقع سندی ست که تمام نکات مهم فدراسیون یا هیات  و حتی کمیته خاص یا توجه به دانش حقوق ورزشی در آن قید شده است . در تنظیم اساسنامه ورزشی لازم است حتما نکاتی قید شود. ما در این مطلب ابتدا میگوییم که اساسنامه ورزشی چیست؟ و سپس نکاتی که در تنظیم اساسنامه باید قید شود را بیان می‌کنیم. اساسنامه ورزشی در واقع سندی است که به آن اعتبار می بخشد و قراردادی که در آن طرز کار حوزه ورزشی مشخص می‌شود. اساسنامه اهداف، نحوه فعالیت و وظایف رشته ورزشی را بیان می‌کند. در این مقاله نکات مهم در تنظیم اساسنامه ورزشی را آورده ایم.

تنظیم اساسنامه ورزشی

هر رشته ورزشی در هنگام تأسیس برای مشخص کردن امور مشار باید اقدام به تنظیم اساسنامه کند. در تنظیم اساسنامه ورزشی نکات و مواردی حتماً باید قید گردد. در ادامه موارد اجباری که در تنظیم اساسنامه باید رعایت شود، بیان می‌شود.

این موارد عبارت‌اند از:

  1. نام رشته ورزشی
  2. موضوع رشته ورزشی
  3. مدت : آغاز مدت زمان فعالیت شرکت از تاریخ ثبت است. که می تواند محدود مانند ۲ سال و یا نامحدود باشد.
  4. مرکز اصلی
  5. مبلغ سرمایه
  6. تعیین تعداد سهام بی نام و با نام و مبلغ اسمی آن ها. هرگاه ایجاد سهام ممتاز مورد نظر باشد تعیین تعداد،خصوصیات و امتیاز این گونه سهام.
  7. پرداخت مبلغ سهام پرداخته‌شده
  8. نحوه انتقال سهام بانام
  9. تبدیل سهام بانام به بی‌نام و برعکس
  10. اوراق قرضه

نکات مهم در تنظیم اساسنامه ورزشی

  1. افزایش و کاهش سرمایه
  2. دعوت از مجمع عمومی
  3. حدنصاب مجامع عمومی
  4. تعیین و تکلیف در خصوص مدیران
  5. تعیین وظایف مدیران
  6. سهام تضمینی
  7. انتخاب بازرسان
  8. تعیین سال مالی: آغاز سال مالی رشته ورزشی که معمولاَ از ابتدای فروردین تا پایان اسفند یا ابتدای مهر تا پایان شهریور ماه سال بعد است که باید در اساسنامه شرکت قید گردد.
  9. نحوه ی انحلال اختیاری و ترتیب تصفیه ی امور آن.
  10. تغییر اساسنامه

البته لازم به ذکر می باشد که موارد فوق نکات کلی تدوین می باشد که با توجه به قانون تکمیلی و حسب مورد بنا بر ضرورت در مواقعی خلاف نظم عمومی و رشته ورزشی نباشد امکان تکمیل و یا حذف موارد غیر ضروری جود دارد که بهتر است برای تدوین و تنظیم اساسنامه ورزشی از راهنمایی وکیل رسمی و بخصوص وکلایی که در حوزه حقوق ورزشی فعالیت دارند بهرمند شوید.

موسسه حقوقی امیدنوید اولین مرجع رسیدگی به مسائل ورزشی در ایران

با مشاوره به ورزشکاران، مربیان و باشگاه ها از حقوق آنان دفاع می نماید

و شما را با اساتید برجسته و تخصصی از حقوق ورزشی آگاه می نماید