پایان چالش «حداکثر مطلق آرا» در انتخابات هیات‌های ورزشی

حقوق_ورزشی , هیات+ورزشی , رئیس_هیات , کیش , امید+نوید , موسسه_حقوقی_امید_نوید , مجلس , ورزش+زنان , omid_navid

پایان چالش «حداکثر مطلق آرا» در انتخابات هیات‌های ورزشی

بر اساس آیین‌نامه ابلاغی جدید نحوه فعالیت هیات‌های ورزشی استانی و شهرستانی، در صورت فرد بودن تعداد آرا در مجامع انتخاباتی، حداکثر مطلق آرا به معنای «نصف بعلاوه یک رای آرای اعضای حاضر» به سمت بالا گرد می‌شود.

آیین نامه نحوه فعالیت هیات‌های ورزشی استانی و شهرستانی از سوی معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان با استناد به اساسنامه فدراسیون های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴ مهر سال ۹۸ و ۱۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ هیات وزیران مجددا اصلاح شد.

پیش از این نیز یکبار آیین‌نامه نحوه فعالیت هیات‌های ورزشی استانی و شهرستانی پس از اعتراض جمعی از روسای فدراسیون‌ها، اصلاح و مجددا ابلاغ شده بود؛ ۱۶ آذر ۱۴۰۰، روسای ۲۸ فدراسیون ورزشی در نامه‌ای به وزیر ورزش و جوانان نسبت به کاهش اختیارات روسای فدراسیون‌های ورزشی در مجمع هیات‌های ورزشی استانی و شهرستانی اعتراض خود را اعلام کردند که در نهایت این مسئله مورد توجه وزارت ورزش و جوانان قرار گرفت و با اصلاح آن، ‌ آیین نامه جدید نحوه فعالیت هیات‌های ورزشی استانی و شهرستانی به فدراسیون‌های ورزشی ابلاغ شد.

به تازگی اما مجددا وزارت ورزش و جوانان آیین نامه نحوه فعالیت هیات‌های ورزشی ورزشی استانی و شهرستانی را دستخوش تغییراتی کرده تا از (۲۸) ماده و (۴۰) تبصره به (۳۰) ماده و (۲۴) تبصره تبدیل شود.

مورد مهمی که در آیین نامه وجود دارد مربوط به تعریف اکثریت مطلق آرا است که از این به بعد «اکثریت مطلق آرا» تحت عنوان «نصف بعلاوه یک رای آرای اعضای حاضر» خواهد بود.

یکی از چالش‌هایی که در انتخابات فدارسیون ها خود را نشان داده بود به مفهوم “حداکثر مطلق آرا” در دستورالعمل باز می‌گشت. در تعریف حداکثر مطلق آرا آمده بود: نصف بعلاوه یک اما در رابطه با اینکه باید تعداد آرای اعضای حاضر در مجمع یا تعداد اعضای حاضر در مجمع ملاک عمل قرار گیرد چالش و ابهام وجود داشت تا در نهایت در آیین نامه جدید این تعریف اصلاح شد.

علاوه بر این چالش دیگری در صورت در صورت فرد بودن تعداد آرای اعضای حاضر در مجمع وجود داشت و تا پیش از این بر اساس قانون نانوشته ای تحت عنوان گرد کردن به سمت بالا پیش می رفت که در آیین نامه جدید نحوه فعالیت هیات‌های ورزشی استانی و شهرستانی این چالش مهم برطرف شده و بر اساس بند ۳ ماده ۹ اگر اعضای حاضر در مجمع به طور مثال ۳۱ نفر باشند نصف بعلاوه یک اعضای حاضر در مجمع ۱۵.۵ است و عدد به دست آمده به سمت بالا گرد می شود و عدد ۱۶ ملاک عمل قرار می گیرد و حد نصاب آرا برای انتخاب فرد به عنوان رییس هیات خواهد بود.

منبع: ایسنا ۱۴۰۱۱۰۰۲۰۰۶۱۰

 

موسسه حقوقی امیدنوید اولین مرجع رسیدگی به مسائل ورزشی در ایران

با مشاوره به ورزشکاران، مربیان و باشگاه ها از حقوق آنان دفاع می نماید

و شما را با اساتید برجسته و تخصصی حوزه حقوق ورزشی آگاه می نماید