پروتکل سازمان ملل متحد برای پیشگیری

حقوق_ورزشی

پروتکل سازمان ملل متحد برای پیشگیری

پروتکل سازمان ملل متحد برای پیشگیری، سرکوب و مجازات قاچاق انسان، به ویژه زنان و کودکان ، متمم کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه جرایم سازمان یافته فراملی، در نوامبر ۲۰۰۰ توسط مجمع عمومی به تصویب رسید.
این اولین سند الزام آور قانونی یا یک سند بین المللی تعریف شناخته شده قاچاق انسان است. این پروتکل ابزاری حیاتی برای تعقیب مجرمان مظنون، برای کشف همه اشکال بهره کشی که به منزله قاچاق انسان برای شناسایی و حمایت از قربانیان، اعم از مرد، زن یا کودک است. این پروتوکل باید از قربانیان قاچاق محافظت و کمک کنند و اطمینان حاصل کنند که حقوق قربانیان کاملاً رعایت می شود.
قاچاق از طریق فوتبال(ورزش) به فعالیت‌های مجرمانه افرادی مربوط می‌شود که خود را به عنوان پیشاهنگ یا عامل(دلال) فوتبال معرفی می‌کنند و از فوتبال و چشم‌انداز (آینده) آن استفاده می‌کنند. کسانی که از فوتبال و دورنمای آن در خارج از کشور برای گرفتن پول از والدین بازیکنان جوان مشتاق استفاده می کنند. هزینه های مربوطه می تواند تا ۳۰۰۰ پوند باشد و معمولاً خانواده ها را متحمل بدهی، فروش اموال و کاهش سایر هزینه های خانوادگی مانند تحصیل برای سایر خواهران و برادران می شود. این روند همیشه با بردن بازیکن به اروپا با ویزای استاندارد بازدیدکننده قبل از رها شدن سه ماهه به پایان می رسد.
قاچاق در ورزش علی الخصوص ورزش فوتبال شامل مسیری مشابه به اروپا و در برخی موارد جدیدتر به جنوب و شرق آسیا می شود. در این حال به نظر می رسد آرزوها برآورده می‌شوند و قراردادهای حرفه‌ای تضمین می‌شوند. با این حال، واقعیت این قراردادها این است که این فرآیند به عنوان قاچاق تعریف می شود و اغلب برای بازیکنان بسیار استثمارگرانه و نامطلوب هستند . نمونه بارز آن محمد مو فرح دونده بریتانیایی سومالیایی تبار دارنده چندین مدال طلا در بازی های مختلف جهانی و المپیک قربانی پدیده قاچاق و بیگاری در سنین کم شده بود خانواده ای که محمد مو را به لندن آورده بودند حتی تا سن ۱۲ سالگی اجازه رفتن به مدرسه را از یک نوجوان سلب کرده بودند و حتی وی را به فراموشی اعضاء خانواده اجبار کرده بودند. این اتفاق از گفته های محمد مو که به شکلی می تواند دو تصویر درناک و خوب را نشان دهد تصویر درناک این است که اظهار می داشت بارها و بارها احساساتم را پنهان کردم و برای فرار از این وضعیت که می توانستم انجام دهم (( بیایم بیرون و بدوم )) و در مقابل تصویر خوش شانس این ماجرا این است که این دونده سومالیایی تبار توانست بارها مدال طلا را از جمله مدال طلا۲۰۱۲ لندن،۲۰۱۶ ریودوژانیرو آز آن خود کند.
سازماندهی رویدادهای ورزشی فرصت‌هایی را برای قاچاق مهاجران ممکن است افزایش دهد. این موضوع توسط کشورهای عضو UNTOC بررسی شده است. گروه کاری (FATF)در مورد قاچاق مهاجران در نشست سپتامبر ۲۰۱۹ توصیه کرد که « کشورهای عضو باید به منظور کاهش فرصت‌های قاچاق مهاجران به کشورهای میزبان در مناسبت‌های ورزشی بین‌المللی یا سایر رویدادهای مهم، روش‌های اشتراک‌گذاری اطلاعات را مطابق با قوانین داخلی در نظر بگیرند .». که می توان به راهکارهای چون: همکاری بین اتحادیه اروپا و UEFA به لزوم انجام تمام اقدامات مناسب برای مبارزه با قاچاق در ورزش، به ویژه در مورد خردسالان؛ در ایالات متحده آمریکا، لیگ برتر بیسبال (MLB) نوآوری را برای افزایش آگاهی در مورد این مشکل راه اندازی کرده است؛ سازوکارها و قوانین حفاظتی موجود برای خردسالان ثبت‌نام شده در آکادمی‌های خصوصی(یعنی خارج از ساختار فوتبال سازمان‌یافته)، و ایجاد محدودیت سنی برای نقل و انتقالات بین المللی فدراسیون بین المللی فوتبال( فیفا ) با ذینفعان خود برای بهبود و تقویت حفاظت از خردسالان در سیستم نقل و انتقالات فوتبال.
منبع: جیمز اسون و دیگران، “کودکان قبل از بازیکنان: خطرات فعلی و برنامه های تحقیقاتی آینده، گزارش به سفارش یونیسف انگلستان (۲۰۲۰)،

ترجمه: طه رزم آرا

 

موسسه حقوقی امیدنوید اولین مرجع رسیدگی به مسائل ورزشی در ایران

با مشاوره به ورزشکاران، مربیان و باشگاه ها از حقوق آنان دفاع می نماید

و شما را با اساتید برجسته و تخصصی حوزه حقوق ورزشی آگاه می نماید