هزینه بالای نگهداری اسب مهمترین مشکل رشته سوارکاری

حقوق+ورزشی , امید+نوید , موسسه+حقوقی+امید_نوید , آرزو+ملک+سوارکاری , زینه+نگهداری+اسب , حوادث+ورزشی , omid+navid

هزینه بالای نگهداری اسب مهمترین مشکل رشته سوارکاری

 سوارکاری یک رشته پر مخاطب اما پر هزینه است که اغلب افراد آن را به عنوان تفریح و سرگرمی در زندگی روزمره خود انتخاب کرده‌اند. باستان‌شناسان با توجه به قدیمی‌ترین آثار بر جای مانده از پیشینیان در رابطه با رام کردن اسب‌ها، معتقدند که اولین اسب‌های اهلی به بیش از سه هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردند.

اسب دوانی، چابک سواری، پرش با اسب، چوگان و درساژ (حرکات نمایشی اسب‌های تربیت شده)  از مهمترین رشته‌های سواکاری است که در استان البرز رشته درساژ مورد استقبال مخاطبان این رشته ورزشی قرارگرفته است.

سوارکاری در ایران در چند دهه اخیر مورد توجه بسیاری از خانواده‌ها و ورزشکاران قرار گرفته است، اما در کنار لذت سوارکاری با اسب، سوارکاران و باشگاه‌داران با مشکلات عمده‌ای به ویژه هزینه بالای نگهداری اسب‌ها مواجه هستند.

متاسفانه یکی از چالش‌های مهم ما در این رشته، هزینه بالای نگهداری اسب هاست که بالابودن این هزینه‌ها  برخی از افراد را با مشکل رو به رو کرده و به دلیل اینکه با بازار راکد خرید و فروش اسب مواجه می‌شوند مجبور به هدیه دادن اسب ها به باشگاه‌ها می‌شوند.

در شرایط کنونی با هزینه های بسیار بالای نگهداری اسب، باشگاه داران زیرفشار سنگین هزینه ها قرار گرفته اند و بسیاری از این باشگاه ها در معرض تعطیلی هستند.

ملک بیان کرد: باشگاه‌داران در شرایط بسیار سختی در فصول مختلف سال برای نگهداری اسب مواجه هستند، اغلب این باشگاه‌ها در خارج از محدوده شهر قرار دارند و با مشکل نداشتن گاز شهری برای تامین سیستم گرمایشی در فصل زمستان مواجه هستند.

دریافت ماهانه ۷ میلیون تومان برای پانسیون اسب

باشگاه‌داران ماهانه هزینه حدود ۵  تا ۷  میلیون تومان برای پانسیون اسب ها دریافت می‌کنند گفت: این هزینه ها به هیچ عنوان هزینه های جاری یک باشگاه‌دار را هم تامین نمی‌کند، چرا که هر راس اسب که کار ورزشی و قهرمانی می کند؛ روزانه چیزی حدود ۱۰ تا ۱۲ کیلو علوفه مرغوب مصرف می‌کند. هزینه خرید علوفه از مهمترین مشکلاتی هستند که امروزه باشگاه داران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر و افزایش قیمت ها، باشگاه داران همواره همراه با ورزشکاران و سوارکاران بوده و همچنان هزینه نگهداری اسب را بر اساس قیمت مصوب سال گذشته دریافت می‌کنند و از دریافت هزینه های سال جاری خودداری کردند.

عدم تخصص بودجه به هیات‌های سوارکاری

هیات‌های سوارکاری  به صورت خودگردان هدایت می شوند و بودجه ای در سطح کشور به این هیات ها اختصاص داده نشده است. هیات سوارکاری با این همه مخاطب و با این همه مشکلات نه بودجه از اداره کل دریافت می‌کند و نه از فدراسیون و نه سهمی از برگزاری دوره های آموزشی و فعالیت هایی که انجام می دهد می برد.

رئیس هیات سوارکاری البرز تاکید کرد: این هیات به صورت خودگردان و با کمک افرادی که عاشقانه و داوطلبانه علاقه مند به اسب هستند هدایت می شود.

اسب سرمایه اصلی سوارکاران است

متولی رشته سوارکاری در استان البرز گفت: رشته سوارکاری با دیگر رشته‌های ورزشی کاملا متفاوت است اغلب افراد زندگی خود را در این راه قرار داده‌اند، اسب‌های هر یک از این سوارکاران سرمایه کل زندگی آنهاست، عدم حمایت از این رشته باعث می شود تا در آینده شاهد حضور بسیار کم سوارکاران در رقابت‌های جهانی باشیم.

درخشش سوارکاران البرزی در مسابقات

امسال علی رغم اینکه از لحاظ جوی سوارکاران با مشکل رو به رو شدند اما به لطف خدا شاهد درخشش ورزشکاران البرزی در جام های مختلف کشوری بودیم. تمامی این موفقیت ها رهاورد زحمات چندین ساله سوارکاران بود که به ثمر نشست. در همین رابطه در پانزدهمین جام کشوری که هفته گذشته برگزار شد در رده اسب‌های خالص ایرانی در چندین نوبت سوارکاران البرزی توانستند قهرمان و نایب قهرمان مسابقات شوند.

در رده نونهالان چهره های نو ظهوری به جامعه سوارکاری معرفی کردیم که طی سال های گذشته این ورزشکاران آموزش های ویژه را تحت نظر مربیان فراگرفتند و در آخرین مسابقاتی که برگزار شد موفق به کسب مقام های خوبی در این مسابقات شدند. به قلم آرزو ملک

 

موسسه حقوقی امیدنوید اولین مرجع رسیدگی به مسائل ورزشی در ایران

با مشاوره به ورزشکاران، مربیان و باشگاه ها از حقوق آنان دفاع می نماید

و شما را با اساتید برجسته و تخصصی حوزه حقوق ورزشی آگاه می نماید