ژیمناست‌های آمریکا و چین فرشتگان المپیک

مقاله حقوق ورزشی

ژیمناست‌های آمریکا و چین فرشتگان المپیک

به رغم روابط تیره و تار آمریکا و چین، ورزشکاران این دو کشور در بازی های توکیو با برخورد گرم و صمیمانه ای که با هم داشتند یک بار دیگر روح المپیک را پیش چشم مردم جهان به نمایش گذاشتند.

چین و آمریکا چند سال سخت و پر دست انداز را در رابطه با هم پشت سر گذاشته اند؛ از جنگ تجاری گرفته تا تنش های نظامی و متهم کردن چین به انتشار ویروس کرونا در جهان… اما بازی های المپیک توکیو به ورزشکاران هر دو کشور این امکان را داد تا آنچه را که دولت هایشان سالهاست از آن برخوردار نیستند نشان دهنده دوستی. گوان چنچن و تانگ زیجینگ، ژیمناست های چینی، به ترتیب طلا و نقره را در فینال چوب موازنه زنان کسب کردند و سیمون بایلز، ستاره ژیمناستیک آمریکایی، مدال برنز را گرفت. هر دو ژیمناست چینی برای اولین بار در المپیک مدال آوردند.

بر اساس بیوگرافی گوان در وب سایت بازی ها، این پیروزی برای این ژیمناست ۱۶ ساله بسیار مهم بود چرا که بایلز را قهرمان خود می داند. پس از اعلام نتایج بایلز با خوشحالی گوان را در آغوش کشید. سونیسا لی، هم تیمی آمریکایی بایلز و قهرمان رقابت های همه جانبه در المپیک توکیو، که در طول مسابقه با صدای بلند گوان را تشویق می کرد نیز ژیمناست چینی را در آغوش گرفت. پس از این مسابقه لی در اینستاگرام خود نوشت که به گوان “بسیار افتخار” می کند و ویدئویی از اجرای گوان روی پوب موازنه را پست کرد و نوشت: “من او را خیلی دوست دارم”.

جشن پرشور و پیام های تبریک گرم رد و بدل شده بین دو تیم که با توجه به روابط تیره و تار آمریکا و چین در این سالها به ندرت دیده شده، به سرعت در اینترنت پخش شد.

کمیته رسمی المپیک چین به همراه ایموجی قلب و عکسی که جشن و شادی چهار ورزشکار را در کنار هم نشان می داد، در توییتر خود نوشت: “ما هم همین احساس را داریم! این معنای -المپیک- است.”

حتی نشریه ملی گرای چینی گلوبال تایمز در این باره اظهار نظر کرد و در مقاله ای نوشت: “این واکنش صادقانه و سرشار از شادی و لذت، بینندگان سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داد.”

 

بسیاری از کاربران در بستر شبکه اجتماعی چینی Weibo از بایلز و لی به دلیل رفتار ورزشی‌شان ستایش کردند و گفتند که نوع رفاقتی که آنها با گوان و تانگ داشتند روح واقعی المپیک را نشان می دهد.

 

به گزارش رسانه دولت چین یکی از کاربران Weibo گفت: “مهم نیست از کجا هستید، متعلق به چه نژادی هستید، چه اعتقادی دارید، افراد جامعه بین المللی باید با هم متحد شوند و زندگی بشر را بهتر کنند. من این امید را در بازی های المپیک می بینم. این ورزشکاران مثال خوبی برای ما هستند.”

 

موسسه حقوقی امیدنوید اولین مرجع رسیدگی به مسائل ورزشی در ایران

با مشاوره به ورزشکاران، مربیان و باشگاه ها از حقوق آنان دفاع می نماید

و شما را با اساتید برجسته و تخصصی از حقوق ورزشی آگاه می نماید