آشنایی با قایقرانی و قوانین ورزش قایقرانی

حقوق_ورزشی

آشنایی با قایقرانی و قوانین ورزش قایقرانی

ورزش قایقرانی یک ورزش المپیکی پر از هیجان و مفرح است که قصد داریم شما را با انواع این ورزش آشنا کنیم تا با اطلاعات کامل شاهد رقابت های المپیک باشید و لذت ببرید. قایقرانی از آن دست ورزش هایی است که طرفداران به خصوص خودش را دارد .قایقرانی رشته ای است که علاوه بر ورزش و سلامتی، تفریح هم محسوب می شود. زیرا یک ورزش پر از هیجان است.

 

تاریخچه ورزش قایقرانی

قدمت این رشته ورزشی به ۴۰۰۰سال قبل از میلاد می رسد که واقعا برایم تعجب آور بود. مردم آن زمان برای بقای خود و فرار از خطرات محیط پیرامونشان مجبور بودند به آب ها پناه ببرند، از این رو اقدام به ساخت قایق با تنه های درختان کردند. با گذشت زمان اسکیموها، مصری ها، آفریقایی ها دست به ساخت قایق های بهتر و مدرن تری زدند که بیشترشان با پوست حیوانات ساخته شده بود.

در سال ۱۵۲۰ فردی به نام فردیناند دماژلان در اقیانوس آرام از این نوع قایق استفاده کرده است و به عبارتی دیگر دست به ساخت آن زده است. از این رو با گذشت زمان قایق هایی با بادبان ۱۰ متر مربع از سوی فدراسیون جهانی قایقرانی پذیرفته شد و مسابقات جهانی آن هر سه سال یک بار برگزار می شود.

سپس با گذشت زمان، قایق هایی به نام کائو برای تجارت کردن، مسافرت کردن و امور جنگی ساخته شد که با ۸۰ پارو زن هدایت می شد. از این رو قایق رانی به مرور زمان به عنوان یک رشته ورزشی شناخته شد و افراد زیادی به سراغ فعالیت حرفه ای در آن رفته اند. چون با گذشت زمان و مدرن شدن دنیای بشر قایق رانی به مسابقات بین المللی راه پیدا کرد تا هرکس که به دنبال ورزش و تفریح کردن است، اقدام به فعالیت در آن کند. قایق رانی امروزه نوعی ورزش و سرگرمی است که دارای انواع مختلفی است.

 

انواع قایق رانی

از انواع قایق رانی می توان به رشته های قایق رانی آب های آرام، کانو پولو، راندن قایق اژدها، راندن قایق بادبانی، قایقرانی اسلالوم در آب‌های خروشان و روئینگ اشاره کرد.

رشته قایق رانی آب های آرام شامل رشته های کایاک و کائوی یک، دو، سه و چار نفره است. رشته کایاک نیز دارای کایاک یک نفره، کایاک دو نفره و کایاک چهار نفره است. رشته کائو نیز دارای کائوی یک نفره، کائوی دو نفره و کائوی چهار نفره است.

  • كمیته آب های آرام
  • كمیته اسلالوم و آب های خروشان
  • كمیته ماراتن
  • كمیته كانوپولو
  • كمیته بادبانی
  • كمیته تورینگ

 

قایقرانی آب های آرام

رشته ورزشی آب های آرام یکی از دو رشته المپیکی رشته جذاب و هیجانی قایق رانی است. در حقیقت آب های آرام خودش به دو رشته ی کانو کانادایی و کایاک تقسیم می شود که هر دوی این رشته های قایق رانی قوانین شان کاملا باهم یکسان است. قایق کانو کانادایی یک قایق بسیار باریک و بدون سکان است که فرد باید در آن زانو بزند و با یک دست خود اقدام به پارو زدن کند. از این رو باید بدانید که پاروی این رشته یک کفه ای می باشد و در سمت دیگر آن دسته T دارد که قایقران آن را به دست می گیرد.

کایاک نیز قایقی باریک است که هدایت آن به وسیله ی سکان انجام می گیرد و قایقران در آن نشسته و با حرکات دست و کمر پارو می زند. از این رو بهتر است بدانید که پاروی کایاک از هر دو طرف کفه دارد. به همین دلیل در مسابقات آب های آرام قایقرانان در مسیری مشخص و با علائم ویژه در مسافت های مختلف ۱۰۰۰، ۵۰۰ و ۲۰۰ متری مسابقه می دهند.

 

قایقرانی اسلالوم چیست

قایقرانی اسلالوم نیز یکی دیگر از انواع رشته قایقرانی المپیک است که افرادی که در این نوع از قایقرانی شرکت می کنند باید دارای مهارت و قدرت بالایی در قایق رانی باشند. در مسابقه قایق رانی اسلالوم شخص باید سرعت خود را متناسب با دروازه هایی که در مسیر مشخص شده اند تنظیم کند. از این رو برخورد یا از دست دادن یک یا چند دروازه برای او جرایمی را دربردارد، چون امری خلاف قوانین انجام داده است به صورتی که امتیاز منفی این گونه جرایم به زمان ورزشکاران اضافه می شود.

در اسلالوم، ورزشکار باید مسافتی که تعیین شده است را در کمترین زمان ممکن و بدون هیچ خطایی به پایان برساند. برای مثال اگر ورزشکار به یک یا هر دو میله ای که به عنوان دروازه برایش تعیین کرده اند برخورد کند ۵۰ ثانیه به تایم هایش اضافه می شود. از طرفی دیگر مسیر مسابقات اسلالوم در رود خانه های طبیعی یا مصنوعی و در مسافت های ۲۵۰ و ۶۰۰ متر طراحی می شود که قایقران ها باید به هنگام عبور از دروازه ها بر خلاف عقربه های ساعت حرکت کنند که این هم بسیار لذت بخش و پر هیجان است.

 

قایق رانی کاناپولو چیست

حالا می رسیم به یکی از مهیج ترین و قشنگ ترین نوع قایقرانی! در این نوع از قایق رانی دو تیم سعی می کنند در یک میدان آبی مانند میدان واترپولو توپ را وارد دروازه های یکدیگر کنند. قایق های این رشته قایق رانی دارای ۳ متر طول می باشد.

قایق این نوع قایق رانی که ۳ متر طول دارد هم از جلو و هم از عقب از ضربه گیر پوشیده شده است. هر یک از تیم ها هم دارای ۵ بازیکن می باشد که یکی از آن ها در دروازه باید باایستد. میدان این نوع از قایق رانی هم دارای ۳۵ متر طول و ۲۳ متر عرض است که به راحتی می توان در آن قایق رانی کرد.

 

 

قایق رانی تورینگ

رشته قایق رانی تورینگ یک رشته غیر مسابقه ای می باشد؛ یعنی شما حتی حرفه ای هم شوید در این رشته قایق رانی مسابقه نمی دهید.

به عبارتی ساده تر افرادی که به دنبال تفریح و سرگرمی هستند،سراغ این نوع رشته قایق رانی می روند، زیرا در کنار لذت بردن امکان ماجراجویی را فراهم می کند. جالب است برای اطلاعات بیشتر بدانید که فردی به نام جان مک گریگور اقدام به طراحی این نوع قایق کرد.

 

موسسه حقوقی امیدنوید اولین مرجع رسیدگی به مسائل ورزشی در ایران

با مشاوره به ورزشکاران، مربیان و باشگاه ها از حقوق آنان دفاع می نماید

و شما را با اساتید برجسته و تخصصی حوزه حقوق ورزشی آگاه می نماید